Επιστροφή λοιπόν στο αγαπημένο μας Ιδεοδικείο του Στρασβούργου!
Στην υπόθεση Vejdeland και λοιποί κατά Σουηδίας (Φεβ 2012) (στην βόρεια βαρβαρική τους γλώσσα ο πρώτος προσφεύγων προφέρεται κάπως σαν Φέιντελάντ) το 5ο Τμήμα του Ιδεοδικείου κλήθηκε να κρίνη επί της συμφωνίας με την ελευθερία της έκφρασης της καταδίκης από τα σουηδικά δικαστήρια μιας ομάδας ατόμων, μελών της νεολαίας του ακροδεξιού κόμματος “Σουηδικό Κίνημα Αντίστασης“, η οποία νεολαία του ωνομαζόταν “Εθνική Νεολαία” (τι πρωτότυπο…).
[παρεμπιπτόντως, η υπόθεση εκδικάστηκε στον εύδικο χρόνο των μόλις 5 ετών, ενθυμείσθε ασφαλώς την προβληματική…]
Οι λαμπροί αυτοί χρυσαυγίτες τόλμησαν λοιπόν να μοιράσουν φυλλάδια με τις απόψεις τους.
Ειδικώτερα, οι προσφεύγοντες πήγαν σε ένα γυμνάσιο και άφησαν στα ντουλαπάκια των μαθητών περίπου 100 φυλλάδια, όπου εξέφραζαν τις απόψεις τους για την προσέγγιση της ομοφυλοφιλίας από το σουηδικό εκπαιδευτικό σύστημα, αλλά και εν γένει για την ομοφυλοφιλία. Απόψεις όπως οι εξής (παρ. 8):
“Homosexual Propaganda (Homosexpropaganda)
In the course of a few decades society has swung from rejection of homosexuality and other sexual deviances (avarter) to embracing this deviant sexual proclivity (böjelse). Your anti-Swedish teachers know very well that homosexuality has a morally destructive effect on the substance of society (folkkroppen) and will willingly try to put it forward as something normal and good.
— Tell them that HIV and AIDS appeared early with the homosexuals and that their promiscuous lifestyle was one of the main reasons for this modern-day plague gaining a foothold.
— Tell them that homosexual lobby organisations are also trying to play down (avdramatisera) paedophilia, and ask if this sexual deviation (sexuella avart) should be legalised.”
Αυτές είναι οι φοβερές και τρομερές απόψεις που εξέφρασαν. Βασικά πρόκειται για τους εξής πραγματικούς ισχυρισμούς και αξιολογικές κρίσεις:
-Η ομοφυλοφιλία είναι αποκλίνουσα γενετήσια τάση.
Εμ, αυτό είναι αλήθεια στατιστικώς, με το συμπάθιο κιόλας.
-Η ομοφυλοφιλία καταστρέφει την ηθική ουσία της κοινωνίας.
Τι να πω, γνώμη τους, δεν ξέρω τι είναι η “ηθική ουσία της κοινωνίας”. Περί αξιολογικών κρίσεων όμως νον ντισπουτάντουμ. Εγώ θα έλεγα ότι, αν υπάρχει τέτοιο πράγμα, την καταστρέφουν περισσότερο ακροδεξιοί ζάβλακες και ακόμη περισσότερο νεομισαλλόδοξοι δικαστές.
-Το AIDS εμφανίστηκε νωρίς στους ομοφυλόφιλους.
Αυτός ο πραγματικός ισχυρισμός είναι ιστορικά ακριβής. Δύο στα δύο στους πραγματικούς ισχυρισμούς οι χρυσαυγίτες.
-Η λάγνα ζωή των ομοφυλόφιλων ήταν ένας από τους λόγους διάδοσης του AIDS.
Ένας από τους λόγους ισχυρίζονται, όχι ο κυριώτερος (και πώς θα μπορούσε να αποδειχθή αυτό άλλωστε;). Ένας από τους λόγους λοιπόν σαφώς και ήταν, δες και όλη την περί barebacking πορνοφιλολογία. Παρεμπιπτόντως, η παθητική πρωκτική επαφή, όχι ασυνήθιστη στους ομοφυλόφιλους, είναι μέχρι και πέντε φορές πιο επικίνδυνη από την κολπική ομόλογή της, όπως λέει σε ένα πίνακα εδώ.
-Ομάδες πίεσης των ομοφυλοφίλων μειώνουν την σημασία της παιδοφιλίας ανάμεσά τους.
Δεν το γνωρίζω το ζήτημα, αλλά είναι προφανές από μια απλή ανάγνωση ότι η μομφή απευθύνεται σε αυτές τις ομάδες πίεσης, όχι σε όλους τους ομοφυλόφιλους ανεξαιρέτως.
Ωραία λοιπόν, μάθαμε ότι οι προσφεύγοντες δεν συμπαθούν τους ομοφυλόφιλους, κιέπειτα; Ούτε σε πράξεις βίας όμως προτρέπουν ούτε τίποτε. Φερμπότεν κι αυτό;
Φερμπότεν. Το Ιδεοδικείο, καθώς δεν χαμπαριάζει από τέτοια, αποφαίνεται τα εξής εκπληκτικά:
55. Moreover, the Court reiterates that inciting to hatred does not necessarily entail a call for an act of violence, or other criminal acts. Attacks on persons committed by insulting, holding up to ridicule or slandering specific groups of the population can be sufficient for the authorities to favour combating racist speech in the face of freedom of expression exercised in an irresponsible manner (see Féret v. Belgium, no. 15615/07, § 73, 16 July 2009). In this regard, the Court stresses that discrimination based on sexual orientation is as serious as discrimination based on “race, origin or colour” (see, inter alia, Smith and Grady v. the United Kingdom, nos. 33985/96 and 33986/96, § 97, ECHR 1999-VI).
Κατ’ αυτόν τον νομολογιακό τρόπο, οι Ιδεοδίκες απογυμνώνουν έτι περαιτέρω την απαγορευμένη πράξη και από τα τελευταία ψήγματα προσετερότητας, τα οποία μέχρι πρόσφατα χρησιμοποιούσαν δίκην φύλλου συκής. Δεν απαιτείται βλάβη, ζημία, διακινδύνευση, ενόχληση, απολύτως τίποτε. Αρκεί η απλή εξωτερίκευση των κακών λέξεων κατά της φαντασιακής κοινότητας (“specific groups of the population”), η οποία εξομοιώνεται άνευ ετέρου με προσωπική επίθεση τάχα (“attacks on persons”).
Αλήθεια, τι έχει ξεμείνει από την μείζονα πρόταση ότι η ελευθερία της έκφρασης “εφαρμόζεται όχι μόνο σε «πληροφορίες» ή «ιδέες» που είναι ευπρόσδεκτες ή δεν θεωρούνται προσβλητικές ή θεωρούνται αδιάφορες, αλλά και σε όσες προσβάλλουν, αποτροπιάζουν ή ενοχλούν το κράτος ή οποιοδήποτε τμήμα του πληθυσμού“;
Από κι ως πού συνιστά “προσβολή των δικαιωμάτων των άλλων” κατ’ άρ. 10 παρ. 2 ΕΣΔΑ η συλλογική επίθεση κατά μιας συνομάδωσης ανθρώπων; Έχουνε μήπως δικά τους δικαιώματα οι ομοφυλόφιλοι συλλογικά ως ομοφυλόφιλοι; Αν όχι, πώς εξειδικεύεται και εντοπίζεται η επίθεση κατά της συλλογικότητας σε επίθεση προσωπική καθ’ ενός εκάστου ομοφυλόφιλου;
Τι απομένει πια από τον πυρήνα του δικαιώματος στην ελεύθερη έκφραση; Τι επιτρέπεται πλέον στον Φειδελάνδο και τους λοιπούς χρυσαυγίτες της εν λόγω απόφασης;
Προφανώς, μόνο να σκέφτωνται όσα πιστεύουν. Οτιδήποτε πλέον συνιστά δήθεν “ανεύθυνο τρόπο” άσκησης της ελευθερίας της έκφρασης.
Ένα θέμα που άσκησε επιρροή στην απόφαση ήταν το γεγονός ότι η διανομή των φυλλαδίων έγινε εντός του σχολικού χώρου και ότι αποδέκτες ήταν μαθητές, που είναι τρυφεροί, ευαίσθητοι, άμαθοι και μισοκακόμοιροι κ.λπ. Σχετικά δύο παρατηρήσεις μόνο:
Πρώτον, είτε επιτρέπεται η διανομή φυλλαδίων εντός του σχολείου είτε απαγορεύεται. Αν επιτρέπεται, επιτρέπεται για όλους, αν απαγορεύεται, ομοίως. Το περιεχόμενο της πληροφορίας είναι παντελώς άσχετο σε περιορισμούς που επιτρεπτώς τίθενται ως προς τις λοιπές περιστάσεις της ελευθερίας της έκφρασης. Αυτά είναι αυτονόητα πράγματα: ρυθμίζεται μόνο το πού και το πώς και το πότε, όχι το τι. Από πουθενά όμως δεν προέκυψε ότι απαγορευόταν στο σχολείο γενικώς η διανομή φυλλαδίων πολιτικού περιεχομένου, διαφημίσεων πιτσαριών κ.τ.τ.
Δεύτερον, τα κακόμοιρα τα παιδάκια χρειάζονται λιγώτερους Τεκνοφύλακες και περισσότερο αυτοπροσδιορισμό. Οι έφηβοι του συγκεκριμένου σχολείου έχουν αυτοτελές παθητικό δικαίωμα πληροφόρησης, δικαίωμα να ενημερώνωνται για όλες τις απόψεις που παλαίουν στον στίβο των ιδέων, δικαίωμα επιλογής, δικαίωμα να μην περιχαρακωθούν μόνο στην επίσημη κρατική προπαγάνδα εκπαίδευση.
Μέχρι εδώ όμως τίποτε το μη αναμενόμενο από ένα Ιδεοδικείο, δεν έχω δα και άλλες απαιτήσεις (αν και τρεις από τις σύμφωνες γνώμες που συνοδεύουν την απόφαση μοιάζουν πιο πολύ με μειοψηφίες).
Υπάρχει όμως και μια σύμφωνη γνώμη που υπερθεματίζει. Θέλω να σταθώ σε αυτήν, γιατί να πάρω την σκυτάλη για το επόμενο θέμα μου.
Ισχυρίζεται λοιπόν η Ουκρανή δικάστρια Ганна Юріївна Юдківська (για τους ανουκράνιστους εξ ημών: Γάννα Γιουντκίβσκα):
6. This appears to be the American approach, where hate speech is protected until it threatens to give rise to imminent violence. This is a very high threshold, and for many well-known political and historical reasons today’s Europe cannot afford the luxury of such a vision of the paramount value of free speech. […]
11. Our tragic experience in the last century demonstrates that racist and extremist opinions can bring much more harm than restrictions on freedom of expression. Statistics on hate crimes show that hate propaganda always inflicts harm, be it immediate or potential. It is not necessary to wait until hate speech becomes a real and imminent danger for democratic society.
12. In the words of the prominent US constitutionalist Alexander Bickel: “… This sort of speech constitutes an assault. More, and equally important, it may create a climate, an environment in which conduct and actions that were not possible before become possible … Where nothing is unspeakable, nothing is undoable.”
Διερωτώμαι: αφού δεν χρειάζεται ούτε διακινδύνευση ούτε τίποτε χειροπιαστό, γιατί να περιμένουμε; Αφού ενέσκηψε η καινοφανής ερμηνευτική μέθοδος του Γοδεβίνου πλέον τα πάντα δικαιολογούνται. Ας συλλάβουμε τον Φειδελάνδο την στιγμή που σκέφτηκε τις απαγορευμένες σκέψεις.
Μ’ αυτά και μ’ αυτά, φιλενάδες και φιλενάδοι, πέρασε ευχάριστα η ώρα και δεν πρόλαβα να σας πω κάτι άλλο που ήθελα: ότι ωφέλιμη και διδακτική είναι η σύγκριση με κάποιο άλλο δικαστήριο, όχι τόσο ευαίσθητο αυτό, κάπως πιο ανεκτικό φιλελεύθερο ανεύθυνο σε σύγκριση με το Ιδεοδικείο.
Αλλά αυτά θα τα πούμε στο επόμενο.
“deviant sexual proclivity” Στην Αγγλική η λέξη deviant έχει σαφώς αρνητική έννοια και δεν μεταφράζεται απλώς με τη λέξη αποκλίνουσα.Συνεπώς το να την στηρίζεις με στατιστικά στοιχεία είναι σαν να απαντάς σε άλλη φράση.
“Your anti-Swedish teachers know very well that homosexuality has a morally destructive effect on the substance of society (folkkroppen) and will willingly try to put it forward as something normal and good.”
Από πού ακριβώς είναι “γνωστό” αυτό στους Σουηδούς δασκάλους;Προφανώς παρουσιάζεται ένα ψέμα ως γενικά αποδεκτή αλήθεια, υποννοώντας στο τέλος πως πρόκειται για κάτι μη normal και κακό.Επίσης, ψευδές. Ο ασφαλής “αγνωστικισμός” σου για το αν ισχύει αυτό, δεν αποτελεί αντεπιχείρημα.
“Tell them that HIV and AIDS appeared early with the homosexuals and that their promiscuous lifestyle was one of the main reasons for this modern-day plague gaining a foothold.”
Ο λόγος της εξάπλωσης του HIV στους ομοφυλλόφιλους δεν ήταν το promiscuous lifestyle (που ψευδώς παρουσιάζεται ως καθολικό γνώρισμα των ομοφυλλοφίλων), αλλά η φύση του ιού,η άγνοια, και η έλλειψη προφύλαξης. Ξεχνούν επίσης οτι ο ιός δεν εξαπλώθηκε αρχικά από τους ομοφυλλόφιλους αλλά από τους ετεροφυλλόφιλους της Αφρικής και τις χιλιάδες πόρνες που απολάμβαναν(καμμία “απόκλίνουσα” συμπεριφόρα εδώ άλλωστε).
“Tell them that homosexual lobby organisations are also trying to play down (avdramatisera) paedophilia, and ask if this sexual deviation (sexuella avart) should be legalised.”
Δεν βλέπω κάπου να γράφει “certain homosexual lobby organisations”. Σαφέστατα λοιπόν γενικεύει και αναφέρεται σε όλους.Επίσης χρησιμοποιώντας την λέξη lobby αποδίδει σε αυτους τους οργανισμούς την ιδιότητα της μαφίας και των υποπτων δραστηριοτήτων και μεθόδων.Όλα τα παραπάνω βεβαίως δεν ισχύουν για το 99,999% των οργανισμών αυτών που διεκδικούν ίσα πολιτικά και κοινωνικά διακαιώματα για όλους ανεξαρτήτως σεξουαλικού προσανατολισμού.
Το παιχνίδι των λέξεων φίλε μου είναι πολύ επικίνδυνο και θεωρώ πως έπεσες στην παγίδα του.
Σίγουρα δε συμφωνώ με την απαγόρευση δημοσίευσης απόψεων, όσο γελοίες κι αν είναι αυτές. Ωστόσο, αυτό το μήνημα που μοιράστηκε σε σχολείο δεν ήταν μια απλή και αθώα παράθεση αληθινών γεγονότων όπως ισχυρίζεσαι. Ήταν όχι μόνο σαφώς μονόπλευρο, αλλά και κατά το μεγαλύτερο μέρος του ψευδές και κυρίως ύπουλα και τεχνηέντως παραπλανητικό!
Αν πρέπει να επιτρέπεται η διάδοση τέτοιων μηνυμάτων σε σχολεία είναι ένα άλλο θέμα. Σκέψου όμως ότι με την άφεση αμαρτιών σε ένα τέτοιου τύπου μήνυμα, ανοίγει ο ασκός του Αιόλου και για άλλου προσανατολισμού μηνύματα. Η άρνηση στην ύπαρξη και την πλήρη αποδοχή των ομοφυλλοφίλων είναι ίσως ένα ασφαλές θέμα για σένα. Σκέψου όμως ότι υπάρχουν και πολύ πιο επικίνδυνα, τα οποία και εκείνα σαφώς ο καθένας επιτρέπεται να τα σκέπτεται και να τα εκφράζει, αρκεί να μην τα διεκδικεί βίαια (και πίστεψε με, ακόμη και για τις πιο αηδιαστικές σκέψεις μπορούν να στηθούν πολύ όμορφα “επιχειρήματα” και “true” facts όπως στο εν προκειμένω μήνυμα).
Κωνσταντίνε, ευχαριστώ για το μήνυμα. Επειδή βιάζομαι τώρα, θα απαντήσω αργότερα. Διευκρινίζω απλώς προς αποφυγήν σύγχυσης ότι δεν είσαι το ίδιο άτομο με τον Κωνσταντίνο με τον οποίο συνιστολογούσαμε στο παρελθόν.
Κωνσταντίνε,
Μπορεί, αλλά δεν μας ενδιαφέρει το αγγλικό, αλλά το πρωτότυπο σουηδικό. Σουηδικά δεν γνωρίζω, αλλά το avarter το βρήκα εδώ με την σημασία “ποικιλία”. Και εδώ με την σημασία “είδος (εντός παρενθέσεως: εκφυλισμένο)”.
Προκύπτει λοιπόν ότι είναι τουλάχιστον υποστηρίξιμη και μια ερμηνεία στατιστική/περιγραφική. Πολύ πιθανή είναι φυσικά και η απαξιολογική ερμηνεία, αν και ο τόνος όλου του κειμένου είναι αρκετά συγκρατημένος.
Τι είδους σουηδικά γνωρίζουν οι δικάσαντες δικαστές και με ποια εφόδια κατενόησαν το σημασιολογικό φορτίο της λέξης στα σουηδικά δεν μπορώ να γνωρίζω. Αν και υποψιάζομαι.
Παρεμπιπτόντως, το deviance “αποκλίνουσα συμπεριφορά” αποδίδεται στο google translate, έκφραση που μπορεί να σημαίνει και τα δύο πράγματα που συζητάμε. Κυριολεκτικά αποκλίνουσα πάντως σημαίνει, όπως καταλαβαίνω εγώ την λέξη, συμπεριφορά που αποκλίνει από τον μέσο όρο, που βρίσκεται στην στατιστική μειοψηφία. Και αυτό είναι ακριβές.
Πάντως η μομφή αφορά τους δασκάλους και το εκπαιδευτικό σύστημα, όχι ευθέως τους ομοφυλόφιλους.
Το AIDS είχε μεγάλα ποσοστά μεταξύ των ομοφυλοφίλων, νομίζω πως συμφωνούμε σε αυτό. Βασικός λόγος για μένα είναι αυτός που ανέφερα, το αυξημένο ποσοστό μεταδοτικότητας της πρωκτικής επαφής. Από κει και πέρα, πολλοί ομοφυλόφιλοι καμαρώνουν οι ίδιοι για την έντονη δραστηριότητά τους, και τους ζηλεύω. Ε, δεν μπορεί, κάποιο ρόλο θα έπαιξε και αυτό.
Αλλά το θέμα δεν είναι αν ήταν ή δεν ήταν λόγος διάδοσης. Το θέμα είναι ότι το δικαστήριο απαγορεύει να το ισχυρίζωνται όσοι θέλουν να το ισχυρίζωνται.
Ας πούμε ότι εγώ ισχυρίζομαι ότι βασικός λόγος διάδοσης του AIDS ήταν οι αριστερόχειρες. Πρέπει να τιμωρηθώ από κάποιο δικαστήιο;
Ακριβώς, σε όλους τους διαδρομιστές των ομοφυλόφιλων, όχι σε όλους τους ομοφυλόφιλους. Υπάρχουν ομοφυλόφιλοι που, καλώς ή κακώς, δεν δίνουν δεκάρα για όσους προασπίζονται τα πραγματικά ή κατά φαντασίαν δικαιώματά τους.
Συγνώμη, αλλά τώρα νομίζω ότι εσύ δεν αποδίδεις με ακρίβεια τι σημαίνει λόμπινγκ στα αγγλικά. Όχι και μαφία.
Γεγονότων και αξιολογικών κρίσεων έγραψα, όχι μόνο γεγονότων.
Ωραία, κιέπειτα; Έχεις διαβάσει ποτέ σου εφημερίδα;
Δεν είναι άλλο θέμα, είναι το θέμα. Σε αυτό ακριβώς αναφέρεται η απόφαση. Υπέρ λοιπόν ή κατά;
Αυτό ακριβώς συνέτρεχε στην παρούσα περίπτωση: ούτε υποψία βίας. Αλλά καταδικάστηκαν.
Δήτε και εδώ.