Ελλαδα 2021: Πως θελω να ειναι η μαμα πατριδα

Επι τη ευκαιρια της επετειου της εθνικης μας εορτης και επειδη δεν ειμαι στο σχολειο να ακουσω τραγουδια κατα του κοροϊδου Μουσολινι και να χαρω, αποφασισα να γραψω το οραμα μου για μια πολυ σημαντικη επετειο που ερχεται: τα 200 χρονια απο την επανασταση του 1821. Εχω την εντυπωση οτι 200 χρονια ανεξαρτησιας ειναι αρκετα για να μην εχουμε αλλο την δικαιολογια οτι φταινε οι Τουρκοι για τα 5 κακα της μοιρας μας. Το 2021 λοιπον, θα ξεχασω καθε ελαφρυντικο και θα ζητησω με απολυτη αυστηροτητα απο την μαμα πατριδα καποια συγκεκριμενα κατορθωματα.*

Θα μου πειτε οτι το 2021 δεν ειναι και πολυ κοντα, οποτε γιατι τα γραφω τωρα? Οι στοχοι που θα αναφερω θελουν πολυ καιρο για να πραγματοποιηθουν, ισως πανω απο τα 12-13 χρονακια που μας μενουν. Αλλωστε αυτην την φορα δεν θελω να την πατησουμε οπως με την Ολυμπιαδα, θελω συστηματικη και εγκαιρη προετοιμασια.

Τι θελω λοιπον απο την Ελλαδα του 2021? Οχι τιποτα τρομερο, θελω η Ελλαδα να γινει μια κανονικη, ευημερουσα ευρωπαϊκη χωρα. Πως το εννοω? Παραθετω στοχους, ιεραρχημενους κατα σπουδαιοτητα και οχι απαραιτητα εφικτοτητα.

Νοοτροπια
Οι Ελληνες εχουν μαθει επιτελους να ανεχονται το διαφορετικο. Ολοι οι κατοικοι της χωρας εχουν απολυτως τα ιδια δικαιωματα ανεξαρτητως φυλου, χρωματος, σεξουαλικης προτιμησης, πολιτικων πεποιηθησεων, θρησκειας ή επιλογης αθλητικου συλλογου (αν και οι Παναθηναϊκοι δεν πληρωνουν φορους). Αυτο σημαινει πληρη ελευθερια λογου και τεχνης, γαμους ομοφυλων, καμμια ειδικη ενισχυση σε οποιαδηποτε θρησκεια ή αθλητικη ομαδα, νομιμα μαλακα ναρκωτικα.

Οι Ελληνες δεν ζητανε πραγματα που δεν τους ανηκουν. Οι απεργιες/καταληψεις εχουν εξαφανιστει, οι συντεχνιες εχουν διαλυθει, η λεξη “κεκτημενο” εχει αφαιρεθει απο το λεξικο.

Η σχεση μας με την λοιπη δυση ειναι αψογη, οι Ελληνες αισθανονται και φερονται ως Ευρωπαιοι πολιτες. Απο Ιρλανδια μεχρι Πολωνια ειναι ξαδερφια μας. Τους επισκεπτομαστε στις χωρες τους, μας επισκεπτονται στην δικη μας, για δουλεια, για σπουδες, για διασκεδαση. Τα πινουμε μαζι, χορευουμε μαζι, συμπαθιομαστε γενικως.

Το συνδρομο ανωτεροκατωτεροτητας εχει εξαφανιστει. Κανεις Ελληνας δεν χρησιμοποιει ποτε την εκφραση “εμεις χτιζαμε παρθενωνες οταν εσεις εισασταν στα δεντρα”, κανεις Ελληνας δεν χρησιμοποιει την λεξη “Ψωροκωσταινα”. Κανεις δεν βλεπει τα κατορθωματα ενος ή μερικων Ελληνων αθλητων ως καθοριστικα για την εθνικη ή ατομικη του περηφανεια.

Παιδεια
Η χωρα εχει 2 διεθνους κλασης ΑΕΙ, το ενα συγκαταλεγεται στα καλυτερα 50 του πλανητη. Σε αυτο, 60% των καθηγητων και 40% των φοιτητων δεν ειναι ελληνικης καταγωγης.

45% του πληθυσμου μεταξυ 28 – 35 ετων εχει πτυχιο ΑΕΙ, 25% εχει κανει μεταπτυχιακες σπουδες, 7% εχει διδακτορικο.

Στην μεση εκπαιδευση, οι μαθητες μας εχουν βαθμολογιες καλυτερες απο το 70% των πλουσιων χωρών.

Οικονομια
Το μεσο εισοδημα ειναι στο 130% της Ευρωπϊκης Ενωσης των 27 χωρών. Το εισοδημα στην Αθηνα εχει φτασει το 190% και Θεσ/νικη το 150%.

Ο μεσος Ελληνας αστος δουλευει σε δημιουργικο επαγγελμα (ερευνητης, σχεδιαστης, μηχανικος, συγγραφεας, καλλιτεχνης, εστω γιατρος ή δικηγορος), ο μεσος αγροτης γεννηθηκε σε πολη και ειναι αγροτης απο επιλογη και μερακι.

Η απασχοληση ανδρων και γυναικων ειναι στο ιδιο περιπου ποσοστο (τουτεστιν δουλευουν 40% περισσοτερες γυναικες απο το 2008), το ιδιο και οι μισθοι τους.

Λειτουργια του κρατους

Καθε (και εννοω καθε) συναλλαγη μου με το κρατος μπορει να γινει μεσω διαδικτυου. Κανεις δεν μπορει να βρει χαρτινο αντικειμενο σε εφοριες, υπουργεια κτλ

Ολες οι υπηρεσιες του κρατους εχουν διασυνδεθει σε μια μεγαλη βαση δεδομενων, πραγμα που σημαινει οτι:
α) το κρατος δεν σου ζηταει να καταβαλεις σε μια υπηρεσια του πιστοποιητικα που εκδιδει μια αλλη
β) η υποβολη ψευδων στοιχειων εχει γινει σχεδον αδυνατη.

Η φορολογια εχει εξορθολογιστει, εχουν καταργηθει τα καθε λογης “τεκμηρια” που δεν ειναι τιποτα αλλο απο παραδοχη οτι το κρατος δεν ξερει να κρατησει τους λογαριασμους του.

Δεν υπαρχει ατομο που να αναγκαζεται να λαδωσει για να αποκτησει οποιαδηποτε αδεια, οικοδομικη, οδηγησης κτλ
Οι πιο διεφθαρμενοι προϊσταμενοι πολεοδομιων εξοριστηκαν απο το 2015 μαζι με τους χειροτερους αρχιτεκτονες στην Λημνο, οπου και δημιουργησαν ανεξαρτητο κρατος (οι κατοικοι της Λημνου ελαβαν ως αποζημιωση τα σπιτια των πολεοδομων στα ΒΠ). Κατα το 2020 η φυση δεν αντεξε τα ανοσιουργηματα που εχτιζαν, η γη ανοιξε αυθορμητα και καταπιε το νησι για παντα μαζι με τους παραφρονες κατοικους του.

Ο αριθμος των δημοσιων υπαλληλων ειναι σχετικα σταθερος, αλλα οχι και η συνθεση. Πολλοι ανειδικευτοι και αχρηστοι εχουν απολυθει, καποιοι νεοι και καλα ειδικευμενοι εχουν προσληφθει. Οι μισθοι τους εχουν ανεβει σημαντικα μαζι με το μεσο επιπεδο σπουδων και εξειδικευσης.

Δικαιοσυνη – αστυνομια
Καμμια υποθεση σε δικαστηριο δεν παιρνει πανω απο εναν χρονο. Ο αριθμος των δικαστων εχει αυξηθει σημαντικα με προσληψεις και απο τον ιδιωτικο τομεα (δικηγορους δηλαδη), υπαρχει ομως και σοβαροτατη λογοδοσια. Οποιος δικαστης εχει υπερβολικα πολλες αποφασεις που απορριπτονται σε ανωτερο σταδιο, ελεγχεται συστηματικα και στις χειροτερες περιπτωσεις απολυεται.

Η αστυνομια εχει υποστει μαζικο ξεκαθαρισμα, εχουν απολυθει χιλιαδες αστυνομικοι για θεματα βιας και διαφθορας. Αστυνομικος που δεν απευθυνεται σε οποιονδηποτε πολιτη (Ελληνα ή μη) με απολυτη ευγενεια καταγγελεται και πληρωνει προστιμο.
Αστυνομικος που βλεπει παραβασεις του ΚΟΚ και δεν ασχολειται, πληρωνει 10 φορες το προστιμο που θα επρεπε να εχει επιβαλλει.

Υποδομες – Μεταφορες
– Πληρες δικτυο οδικων υποδομων. Δεν εννοω μονο ευρωπαϊκης κλασης αυτοκινητοδρομους (τους οποιος το ΥΠΕΧΩΔΕ υποσχεται να εχει τελειωσει προς το 2015), εννοω και καθε εθνικο ή περιφερειακο δρομο, απο την Σαμο μεχρι την Κερκυρα.

– Πληρες αστικο μεταφορικο δικτυο. Δηλαδη ολοκληρωμενο μετρό στην Αθηνα (με την γραμμη 4 της Κηφισσίας να εχει τελειωσει και επιπλεον να γινει και μια κυκλικη γραμμη-δακτυλιος), καλο δικτυο μετρό στην Θεσσαλονικη, ολοκληρωμενο προαστιακο και στις δυο πολεις, σοβαρο δικτυο λεωφορειων και τραμ στις υπολοιπες πολεις πανω απο 100.000 κατοικων. Τρενο υψηλης ταχυτητας συνδεει Αθηνα-Θεσσαλονικη σε 2,5 ωρες.

– Πληρες δικτυο αεροδρομιων (τουτεστιν το Ελ Βενιζελ να εχει διπλασιαστει στους 35 εκατομμυρια επιβατες, Κρητη και Θεσσαλονικη να εχουν αεροδρομια για πανω απο 15 εκ επιβατες, Πατρα και Λαρισσα να εχουν αποκτησει διεθνη αεροδρομια) και ικανοποιητικες αεροπορικες διασυνδεσεις (τουτεστιν απευθειας πτηση απο Αθηνα για ολες τις δυτικοευρωπαϊκες πολεις ανω του ενος εκατομμυριου και επισης για ολες τις σημαντικες πολεις του πλανητη, βλ Τοκυο, Πεκινο, Σανγκχαι, ΝΥ, ΛΑ, Σικαγο, Ριο ντε Ζανειρο, Μπουενος Αϊρες κτλ)

Πληθυσμος
Εχουμε φτασει τα 14 εκατομμυρια ατομα. 30% του πληθυσμου εχει ερθει στην Ελλαδα απο το 1990 και μετα. Περιπου ενα εκατομμυριο Βαλκανιοι, μισο εκατομμυριο ειναι Δυτικοευρωπαιοι, μισο εκατομμυριο μη Βαλκανιοι Σλαβοι, αλλο μισο ειναι Απωασιατες, 200.000 Λατινοαμερικανοι.

Κατω απο 10% καπνιζουν, κατω απο 20% ειναι υπερβαροι. Πανω απο 80% των νεων επισκεπτονται τουλαχιστον μια αλλη χωρα, πανω απο 40% των φοιτητων σπουδαζουν ενα εξαμηνο στο εξωτερικο.

Εθνικα θεματα
Δεν υπαρχουν. Ο στρατος ειναι εθελοντικος και για να πουμε και την αληθεια, μονο κατι περιεργοι πανε.

Αυτα τα ολιγα ζητω, σιγουρα κατι θα ξεχασα, ειμαι ανοιχτος βεβαια και σε δικες σας προτασεις…

*Αν πετυχει εστω και ενα 50%, ισως με το καλο σκεφτω να επιστρεψω και για μονιμη εγκατασταση στο Ελλαντα.

41 thoughts on “Ελλαδα 2021: Πως θελω να ειναι η μαμα πατριδα”

  1. Κάποιος να με τσιμπήσει!!! :)

    Αχ βρε Σωτήρη είναι όλα τόσο ωραία αυτά που περιγράφεις που ακούγονται ανεδαφικά. Μια ερώτηση έχω (διπλή):

    – Τυχαία έβαλες το «Νοοτροπία» πρώτο;
    – Μπορεί η αλλαγή νοοτροπίας- αν είναι αρκετή- να προκαλέσει εφέ ντόμινο και να φέρει όλα τα υπόλοιπα;

    Reply
  2. Να προσθέσω κάτι; Διάκριση των εξουσιών: Winner does not take all! Ένα πολιτειακό σύστημα που αναγκάζει το πολιτικό να δουλέψει με περισσότερη διαφάνεια.

    Reply
  3. Συμφωνώ με το δασκαλάκο. Ένα σύστημα όπου οι υπουργοί δεν θα είναι βουλευτές και οι βουλευτές δεν θα είναι υπουργοί (οι μεν θα νομοθετούν οι δε θα εκτελούν). Ένα σύστημα όπου ο πολίτης θα μπορεί να ψηφίσει βουλευτές για την περιφέρειά του από διαφορετικά κόμματα (αντί για το σημερινό κομματικό ψηφοδέλτιο) και ξεχωριστά κυβέρνηση. Ένα σύστημα που θα οδηγεί έτσι σε ευρύτερες συνεργασίες μεταξύ βουλευτών διαφορετικών κομμάτων για την συγγραφή νομοσχεδίών τα οποία μετά θα εκτελεί η κυβέρνηση. (Οποιαδήποτε ομοιότητα με το Αμερικάνικο σύστημε δεν είναι καθόλου συμπτωματική)

    Reply
  4. λιτό, απέριττο, μεγαλειώδες το κείμενο.

    Τρενο υψηλης ταχυτητας συνδεει Αθηνα-Θεσσαλονικη σε 2,5 ωρες.

    εεε εδώ με καθήλωσες, με αποσβόλωσες.
    Να το δώ και ας φύγω απ’αυτόν τον μάταιο πλανήτη.

    Reply
  5. Εγώ προσωπικά θα θεωρήσω επιτυχία αν μέχρι τότε λύσουμε το πρόβλημα των σκουπιδιών.

    Κατά τα άλλα, εξαιρετικά δύσκολες οι προβλέψεις σε μια χώρα σαν την Ελλάδα.
    Η μόνη σίγουρη είναι το επίθετο του πρωθυπουργού που θα έχουμε τότε (Καραμανλής/Μητσοτάκης/Παπανδρέου).

    Reply
  6. Αυτο σημαινει πληρη ελευθερια λογου και τεχνης,

    Να αρχίσουμε καταργώντας το νόμο 927/1979.

    γαμους ομοφυλων,

    Και γάμους άνω των δύο προσώπων.

    νομιμα μαλακα ναρκωτικα.

    Και νόμιμο κάπνισμα στα κέντρα διασκέδασης που πάνε να μας το απαγορεύσουν.

    45% του πληθυσμου μεταξυ 28 – 35 ετων εχει πτυχιο ΑΕΙ, 25% εχει κανει μεταπτυχιακες σπουδες, 7% εχει διδακτορικο.

    Στην μεση εκπαιδευση, οι μαθητες μας εχουν βαθμολογιες καλυτερες απο το 70% των πλουσιων χωρών.

    Και ευγονική για να αυξηθεί το μέσο IQ λοιπόν.

    Σε γενικές γραμμές και με τις παραπάνω προσθήκες, μου αρέσει.

    Reply
  7. Συγνώμη που επανέρχομαι με παραπομπή σε δικό μου ποστ αλλά νομίζω ότι αυτό ίσως αφορά όχι μόνο εσένα αλλά και πολλά παιδιά – όπως κι ο υποφαινόμενος πριν λίγα χρόνια – που κάποια στιγμή επέστρεψαν ή σκέφτηκαν να επιστρέψουν από το εξωτερικό στην Ελλάδα με μεταπτυχιακά, διδακτορικά και ‘ρομαντικές’ ιδέες…

    Reply
  8. γερασιμε μαρεσει παντως οτι το αρθρο γραφτηκε στην Ελευθεροτυπια που ειναι ισως ο νουμερο ενα αντιπαλος του εξορθολογισμου των ΑΕΙ και της δημιουργιας ιδιωτικων!
    να πω την αληθεια δεν εχω μεγαλες ελπιδες απο τα δημοσια ΑΕΙ, το σημερινο συστημα ειναι βαθια εσταυλισμενο (ε? τρομερη λεξη?)

    Αν γινουν ιδιωτικα ΑΕΙ και πειστουν και μερικοι πλουσιοι Ελληνες (εφοπλιστες κτλ) να ανοιξουν τα πορτοφολια τους, ισως δουμε να δημιουργουνται αξιολογα ιδρυματα που θα προσελκυσουν και Ελληνες του εξωτερικου. Παντως η ποιοτητα των Ελληνων του εξωτερικου ειανι μαλλον υπερτιμημενη για μενα, ισως λογω συγκρισης με πολυ χαμηλα προτυπα. Γιαυτο εγραψα στο κειμενο μου οτι τα καλα ΑΕΙ θα εχουν 60% ξενους καθηγητες. Δεν νομιζω οτι νοειται σοβαρο ΑΕΙ που δεν προσπαθει να μαζεψει ταλεντα απο οποια μερια του πλανητη και να προερχονται (ουτε θα με πεισει κανεις οτι ταλεντα φυτρωνουν μονο στην Ελλαδα).

    σναποραζ οντως αυτο το ξεχασα: δεν θελω ο πρωθυπουργος να ειναι Παπανδρεου, Μητσοτακης ή Καραμανλης.
    Τα σκουπιδια θα εχουν λυθει νομιζω, καλα να ειναι η ΕΕ.

    σιμ επιασες μια ευχη που νομιζω εχει καλες ελπιδες να πραγματοποιηθει! Η Ισπανια ρε διαολε εχει τετοια γραμμη απο το 1992 (Μαδριτη-Σεβιλλη), τοσο δυσκολο ειναι να γινει? (ναι ξερω ορεινο εδαφος κτλ, αλλα και παλι, 30 χρονια μετα απο την Ισπανια δεν φτανουν?)

    δασκαλακο συμφωνω με την διακριση αλλα νομιζω ειναι εξαιρετικα απιθανο να εχουμε τετοιου ειδους αλλαγη, εδω μολις εκαναν αναθεωρηση στο Συνταγμα και δεν καταλαβα τι ακριβως αλλαξε! θα το προσθεσω παντως.

    Reply
  9. 30% του πληθυσμου εχει ερθει στην Ελλαδα απο το 1990 και μετα. Περιπου ενα εκατομμυριο Βαλκανιοι, μισο εκατομμυριο ειναι Δυτικοευρωπαιοι, μισο εκατομμυριο μη Βαλκανιοι Σλαβοι, αλλο μισο ειναι Απωασιατες, 200.000 Λατινοαμερικανοι.

    Δεδομένου ότι όλα όσα γράφεις είναι στόχοι, να υπολάβω ότι και η σύνθεση του πληθυσμού είναι στόχος ή απλή πρόβλεψη;

    Reply
  10. Εγώ πάλι θέλω 2 εκατομμύρια Ταυλανδέζες γιατί είμαι λάτρης του αισθησιακού μασάζ και άλλα 2 εκατομμύρια Ασκεναζίμ μπας και βελτιωθεί το επίπεδο της ελληνικής τηλεόρασης.

    Reply
  11. Παντως η ποιοτητα των Ελληνων του εξωτερικου ειανι μαλλον υπερτιμημενη για μενα, ισως λογω συγκρισης με πολυ χαμηλα προτυπα.

    Μην ξεχνάς ότι όταν μιλάμε για την Ελλάδα μιλάμε για ένα βαλκανικό χωριό οι κάτοικοι του οποίου δε μπορούν – προκειμένου να επιβιώσουν ψυχολογικά και οι ίδιοι στο βαρετό και ανεξέλικτο αυτό χωριό – παρά να φαντάζονται καθημερινά με καμάρι, φουσκώνοντας από υπερηφάνεια τα λαμπρά τέκνα του χωριού τους που μεγαλουργούν στις πόλεις – στο εξωτερικό δηλαδή.

    Reply
  12. Κατ’ αρχάς να πω ότι εγώ θα ήθελα να δω -όχι το 2021 αλλά- κάποια στιγμή πριν κλείσω τα μάτια μου οριστικά, έναν Έλληνα ανοιχτόμυαλο, ανεκτικό, φιλήσυχο και, πρωτίστως, δίκαιο. Όλα τα άλλα θα ακολουθήσουν.

    Διάβασα και το κείμενο του Γεράσιμου και, καθώς και ο Σωτήρης έκανε σχετική αναφορά στο κείμενό του περί επιστροφής στα πάτρια, θεωρώ ότι δε θα ήταν εκτός θέματος η παρακάτω διερώτηση. Ακούω συχνά πολλούς να παραπονούνται για την ‘μη αξιοποίησή’ τους από την πατρίδα τους. Άνθρωποι συνήθως με σπουδές στο εξωτερικό ισχυρίζονται ότι θέλουν να δώσουν τα φώτα τους στους πατριώτες τους αλλά εκείνοι δεν τους εκμεταλλεύονται. Πριν προχωρήσω, θέλω να διευκρινίσω μετ’ επιτάσεως ότι το σχόλιό μου δεν αφορά το Γεράσιμο και τον άνθρωπο που αναφέρει στο κείμενό του – δεν έχω την παραμικρή αμφιβολία για τις ικανότητες και τις καλές τους προθέσεις. Ξεπερνώντας, όμως, τις επιφυλάξεις μου για τους ανθρώπους που εγκαταλείπουν τα μεγαλεία του εξωτερικού για να θυσιαστούν για την πατρίδα (στατιστικά δεν μπορεί παρά να είναι λίγοι αυτοί οι ευγενείς ήρωες) και αναγνωρίζοντας, σε κάθε περίπτωση, την αναξιοκρατία που επικρατεί στην Ελλάδα ρωτώ: τι ακριβώς ζητούν οι άνθρωποι αυτοί; Ας πάρουμε για παράδειγμα έναν επιστήμονα με ένα καλό διδακτορικό από ένα ξένο ΑΕΙ. Τέτοιοι υπάρχουν ήδη στα ελληνικά πανεπιστήμια με τα γνωστά εντυπωσιακά αποτελέσματα. Τι θέλει, λοιπόν, ο εν λόγω θριαμβεύσας στα ξένα επιστήμων; Μία θέση λέκτορα; Μα, κι άλλοι σοβαροί σπουδαγμένοι στα ξένα πήραν τέτοιες θέσεις και οι μεγάλες αλλαγες που οραματίζεται ο Σωτήρης δεν ήρθαν ποτέ – ούτε καν μικρές αλλαγές δεν είδαμε. Να τους δώσουν εν λευκώ ένα ΑΕΙ να το οδηγήσουν στο μέλλον; Ένα υπουργείο ίσως; Κι όλα αυτά εθελοντικά, για το καλό του τόπου, ή επ’ αμοιβή, για το καλό όλων; Ειλικρινά, αν το παράπονο έχει να κάνει με τη χαμένη ευκαιρία του τόπου που δεν αξιοποίησε τους εκλεκτούς του, δεν το καταλαβαίνω. Αν έχει να κάνει με το παράπονο ότι άλλοι, λιγότεροι άξιοι ή και ανάξιοι, πήραν τις θέσεις που θα έπρεπε να διατεθούν στους εν λόγω παραπονούμενους το καταλαβαίνω απόλυτα – αν και θεωρώ άκομψη τη λήψη της συγκεκριμένης αδικίας ως δεδομένης εκ μέρους τους. Μόνο που αυτό δεν έχει να κάνει με το που σπούδασε κανείς ή με το πόσο ρομαντικά ήταν τα σχέδιά του όταν επέστρεψε. Αδικημένοι υπάρχουν ουκ ολίγοι στην Ελλάδα: για την ακρίβεια, είναι όσοι και οι ευνοημένοι. Δε βλέπω γιατί οι επιστρέψαντες από το εξωτερικό θα πρέπει να θεωρούν τους εαυτούς τους ξεχωριστή κατηγορία.

    Reply
  13. @ Κωνσταντίνος

    Ξεπερνώντας, όμως, τις επιφυλάξεις μου για τους ανθρώπους που εγκαταλείπουν τα μεγαλεία του εξωτερικού για να θυσιαστούν για την πατρίδα (στατιστικά δεν μπορεί παρά να είναι λίγοι αυτοί οι ευγενείς ήρωες) και αναγνωρίζοντας, σε κάθε περίπτωση, την αναξιοκρατία που επικρατεί στην Ελλάδα ρωτώ: τι ακριβώς ζητούν οι άνθρωποι αυτοί;

    Προσωπικά ζητώ μόνο την αναγνώρισή μου ως επιστήμονα από την Ελλάδα, για την οποία εδώ και δεκατέσσερα χρόνια – από τότε που απέκτησα το πρώτο μου πτυχίο – παραμένω ένας απόφοιτος Λυκείου. Βλέπεις, παρά το ότι είμαι και κάτοχος ενός ΜΑ και ενός PhD κορυφαίου βρετανικού πανεπιστημίου, διέπραξα το εξίσου κορυφαίο για την Ελλάδα εκπαιδευτικό αδίκημα το πρώτο μου πτυχίο να προέρχεται – κατ’ επιλογή μου – όχι από κάποιο ΑΕΙ αλλά από το Deree (ένα αμερικανικό κολέγιο στην Ελλάδα), το οποίο δεν αναγνωρίζεται σ’ αυτήν. Ζητάω πολλά;

    Reply
  14. Όλα τα καμένα έχουν αναδασωθεί, ο Ασωπός έχει πέστροφες, έχει ολοληρωθεί το κτηματολόγιο κι έχουν κατεδαφιστεί όλες οι παράνομες κατασκευές υπουργών και μη….

    Ωραία ουτοπία. Τουλάχιστον κάποιοι σ’ αυτή τη χώρα ακόμη ονειρεύονται.

    Reply
  15. Συμφωνώ και εγώ με την ιεράρχηση του Σωτήρη.

    Κωνσταντίνε, με κάλυψες. Κρίμα που αυτός ο τόπος δεν παράγει περισσότερη έρευνα αλλά η έρευνα δεν πρόκειται να μας κάνει και ιδιαίτερο καλό αν δεν αναπτύξουμε την τάξη των ανθρώπων που με πρωτοβουλίες τους θα δημιουργήσουν τις θέσεις εργασίας που θα καλύψουν οι επιστήμονες. Δεν ξέρω αν χωράνε όλοι οι Έλληνες επιστήμονες σε κρατικά ΑΕΙ (ούτε και αν χωράνε σε κρατικά και ιδιωτικά μαζί). Σίγουρα υπάρχουν εμπόδια και δυσκολίες από το κράτος και αυτό είναι το τίμημα που πρέπει να πληρώσει κανείς για να ζήσει στην Ελλάδα – τουλάχιστον μέχρι να αλλάξει κάπως η νοοτροπία στη χώρα.

    Αλλά μου φαίνεται οι περισσότεροι από εμάς μεγαλώνουν με την νοοτροπία πως αν σπουδάσω και είμαι καλός σε αυτό που κάνω, θα με προσλάβει κάποιος στην Ελλάδα ενώ πολλοί λίγοι σκέφτονται πως αν σπουδάσω και είμαι καλός στην δουλειά μου θα δημιουργήσω κάτι καινούργιο και θα καλύψω καλύτερα κάποια ανάγκη που έχει ο συνάνθρωπός μου. Θα έλεγα πως μάλλον οι ιδιαίτερα δημιουργικοί και επιχειρηματικοί από εμάς τους σπουδαγμένους πρέπει να αλλάξουμε μυαλά και να μην περιμένουμε απλά μια θέση σε πανεπιστήμιο και σε επιχείρηση αλλά να χρησιμοποιήσουμε το κεφαλάκι μας για να δημιουργήσουμε τις δουλειές για τους εαυτούς μας και που επίσης θα οδηγήσουν στην επιστροφή των επιστημόνων στην Ελλάδα. Αυτό που λέω εν τέλει είναι πως η κουλτούρα μας είναι προ πάντων υπερ του δέοντος κουλτούρα της ασφάλειας με αποτέλεσμα την απώλεια της ασφάλειας που υποτίθεται πως το σύστημα δημιουργεί!

    Ο Γεράσιμος πάντως έχει δίκιο να παραπονιέται για τους χαζούς νόμους της χώρας μας. Αν αυτοί που γράφουν τους νόμους δεν είναι ηλίθιοι, τότε μπορεί κάποιος να υποθέσει πως κρύβονται πολλά συμφέροντα πίσω από τις αποφάσεις τους…

    Reply
  16. Προσωπικά ζητώ μόνο την αναγνώρισή μου ως επιστήμονα από την Ελλάδα, για την οποία εδώ και δεκατέσσερα χρόνια – από τότε που απέκτησα το πρώτο μου πτυχίο – παραμένω ένας απόφοιτος Λυκείου. Βλέπεις, παρά το ότι είμαι και κάτοχος ενός ΜΑ και ενός PhD κορυφαίου βρετανικού πανεπιστημίου, διέπραξα το εξίσου κορυφαίο για την Ελλάδα εκπαιδευτικό αδίκημα το πρώτο μου πτυχίο να προέρχεται – κατ’ επιλογή μου – όχι από κάποιο ΑΕΙ αλλά από το Deree (ένα αμερικανικό κολέγιο στην Ελλάδα), το οποίο δεν αναγνωρίζεται σ’ αυτήν. Ζητάω πολλά;

    Κατ’ εμέ καθόλου πολλά. Άλλωστε, είμαι εναντίον κάθε είδους ‘αναγνώρισης’ ή ‘ισοτιμίας’ πτυχίων. Εγώ, όμως, δεν αναφερόμουν στο προσωπικό σου παράδειγμα ούτε αναρωτήθηκα τι θελείς εσύ. Εμένα με παραξενεύει το φαινόμενο ‘Έλλην διαπρέψας στο εξωτερικό παραπονούμενος για την μη αξιοποίησή του από την πατρίδα’. Να παραπονούμαι εγώ που δεν αξιοποιούν τον Α ή τον Β το καταλαβαίνω. Να παραπονιέται ο Α ή ο Β που αδικήθηκε και πάλι το καταλαβαίνω – αν και φέρει το βάρος της απόδειξης και το ανέμισμα ενός τίτλου και μόνο δεν αρκεί, όπως ξέρουμε όλοι οι μπλεγμένοι με τα έρμα τα ακαδημαϊκά. Αλλά το να διαμαρτύρεται κανείς που δεν τον αξιοποιούν με μπερδεύει πολύ και γι’ αυτό αναρωτιέμαι τι ακριβώς είναι αυτό που ζητούν ή, τέλος πάντων, τους στενοχωρεί. Όταν μου απαντήσει κάποιος θα επεκταθώ.

    Μια που πιάσαμε τα προσωπικά, όμως, και πάντα on the side σε σχέση με το βασικό θέμα, γιατί θέλεις να αναγνωρίσεις το χαρτί του Deree? Και γιατί η μη αναγνώριση του συγκεκριμένου τίτλου σε καθιστά ‘απόφοιτο Λυκείου’; Από αυτήν εξαρτάται και η αναγνώριση των τίτλων από το κορυφαίο βρετανικό πανεπιστήμιο; Δεν έχω ‘αναγνωρίσει’ ποτέ τίποτα και δεν τα ξέρω καθόλου αυτά.

    Reply
  17. θαναση

    Δεδομένου ότι όλα όσα γράφεις είναι στόχοι, να υπολάβω ότι και η σύνθεση του πληθυσμού είναι στόχος ή απλή πρόβλεψη;

    ε καπου ενδιαμεσα. δεν το θεωρω εντελως απιθανο, αν και θεωρω απιθανο να εχουμε μια σωστη μεταναστευτικη πολιτικη αντι να χρησιμοποιουμε το γνωστο συστημα με την αυθαιρετη δομηση: απαγορευουμε τα παντα, γινονται ολα παρανομα, νομιμοποιουμε καθε 5-10 χρονια. Το πλεονεκτημα της μεταναστευτικης πολιτικης ειναι βεβαια οτι θα εχουμε περισσοτερους νομιμοφρονες μεταναστες και ελπιζω με καλυτερα προσοντα και απο περισσοτερες περιοχες. (προφανως σημερα ερχονται μονο οσοι εχουν διαθεση να σπασουν τον νομο και εχουν προσβαση στα συνορα με Τουρκια ή Βορρα, τουτεστιν λατινοαμερικανοι και απωασιατες σχεδον αποκλειονται).

    Κωνσταντινε

    έναν Έλληνα ανοιχτόμυαλο, ανεκτικό, φιλήσυχο και, πρωτίστως, δίκαιο

    ναι οντως, αν γινει αυτο θα γινουν και ολα τα αλλα. Δυστυχως η αλλαγη νοοτροπιας που εβαλα και πανω πανω ειναι τρομερα αργη και δυσκολη. Μπορει να διπλασιαστει το εισοδημα μας (αλλα παλι λιγα θαναι για μας και θα διαμαρτυρομαστε), να εχουμε ολοι εξοχικα (αλλα θα τα χτιζουμε παρανομα), να εχουμε καλα αυτοκινητα (αλλα θα τα παρκαρουμε στα πεζοδρομια), να πηγαινουμε σε πανεπιστημια (αλλα οι τροποι μας θα ειναι αντιστοιχοι εργατη του 1800).

    Reply
  18. Κωνσταντίνε,

    σύμφωνα με τον Ελληνικό νόμο, αφ’ όσον δεν αναγνωρίζεται το πρώτο πτυχίο από το Deree κατά συνέπεια δεν αναγνωρίζονται και τα μεταπτυχιακά διπλώματα που απαιτούν το πρώτο πτυχίο. Τα ίδια τραβάει και ο αδελφός μου που έχει Μάστερ από το Goldsmith College του University of London (ένα από τα κορυφαία Ευρωπαϊκά ιδρύματα στον τομέα του) επειδή το πρώτο του πτυχίο ήταν από τον ΑΚΤΟ.

    Reply
  19. Ευχαριστώ, Κώστα. Ενδιαφέρον… Φαντάζομαι η αναγνώριση έχει να κάνει με θέσεις εργασίας στο δημόσιο, έτσι δεν είναι;

    Reply
  20. Σβήνεις τα μηνύματα μου ή υπάρχει τεχνικό πρόβλημα?

    Reply
  21. Σχόλια δεν σβήνουμε – έχουμε αφήσει σαχλαμάρες και σαχλαμάρες, συμπεριλαμβανομένων και υβριστικών ηλιθιοτήτων. Σε έφαγε το σύστημα. Απολογούμαι και έχω ήδη επανορθώσει.

    Και κάτι επί της ουσίας:

    Και νόμιμο κάπνισμα στα κέντρα διασκέδασης που πάνε να μας το απαγορεύσουν

    Καλώς, πρόκειται για άδικη ετεροβλάβη. Ο Σωτήρης, είμαι βέβαιος, αναφέρεται στα μαλακά ναρκωτικά ως αυστηρά αυτοβλαπτική συμπεριφορά. Και δεν “πάνε”, θα το απαγορεύσουν.

    Reply
  22. Πως το ξεχασα: να αρχισουν οι Ελληνες να ασχολουνται λιγο με τον δυτικο δημοσιο διαλογο αντι να κρυβονται στην γωνια τους και να μενουν 20 χρονια πισω απο τα τεκταινομενα. Μου φαινεται εξωπραγματικο οτι ακομα υπαρχουν ευφυη και μορφωμενα ατομα στην Ελλαδα που δεν κατανοουν οτι η μη απαγορευση του καπνισματος σημαινει ανοχη εντελως απροκλητης και δυναμει θανατηφορας βλαβης απο τους καπνιζοντες σε ολους τους αλλους.

    Το καπνισμα μαριχουανας σε δημοσιο χωρο ειναι το ιδιο απαγορευσιμο με το καπνισμα νικοτινουχων. Στο σπιτι του ομως ας κανει ο καθεις οτι θελει.

    funpark

    γαμους ομοφυλων,

    Και γάμους άνω των δύο προσώπων.

    οσο γιαυτο τι να πω. Πραγματικα δεν καταλαβαινεις οτι η πολυγαμια ειναι κατι εντελως διαφορετικο απο την ομοφυλοφιλια? Εν τελει η απαγορευση της πολυγαμιας ειναι συμμετρικη, δεν θιγει μονο μια μεριδα του πληθυσμου: οποιοσδηποτε, ομο ή ετεροφυλοφιλος δεν μπορει να εχει πανω απο εναν συντροφο. Αλλα με ποιο δικαιωμα αρνουμαστε στους ομοφυλοφιλους να εχουν εναν συντροφο ζωης μαζι με τα νομικα προτερηματα που αυτο συνεπαγεται?
    Μικρη αμφιβολια εχω οτι ως το 2021 ο γαμος ομοφυλων θα εχει θεσμοθετηθει, αν οχι πολυ πιο νωρις.

    Οσο για την μη αναγνωριση διδακτορικων αν το πρωτο πτυχιο δεν ειναι σε “αναγνωρισμενο” ΑΕΙ, ειναι σαφως γελοια, αλλα νταξει με δυσκολια αξιο να συμπεριληφθει στα 20 πραγματα που θελω να αλλαξουν στην χωρα. Απο την αλλη η μανια με καθε τροπο να επιβληθει η προτιμηση των πολλων στους αλλους, ναι θελω να τελειωνει (μην πας σε ιδιωτικο ΑΕΙ, μην καπνιζεις μαριχουανα, μην κανεις σεξ οπως και με οποιον θες).

    Εγώ πάλι θέλω 2 εκατομμύρια Ταυλανδέζες γιατί είμαι λάτρης του αισθησιακού μασάζ και άλλα 2 εκατομμύρια Ασκεναζίμ μπας και βελτιωθεί το επίπεδο της ελληνικής τηλεόρασης.

    αν μπορεσεις να τις πεισεις να σου κανουν μασαζ εισαι ωραιος. Παντως οπως ειπα θελω να ανεβει το ποσοστο απωασιατων και πολυ θα μου αρεσε να ειχαμε περισσοτερους Εβραιους (ασκεναζι ή μη) αλλα σιγα μην ερθουν στην Ελλαδα…

    Reply
  23. ε καπου ενδιαμεσα

    Χμ, το σκέφτομαι και εγώ αυτό, αλλά δεν είμαι βέβαιος βάσει ποιων κριτηρίων θα ήταν θεμιτό να προτιμηθή ένας π.χ. Βούλγαρος μετανάστης από έναν Ινδονήσιο. Επίσης: το να υπάρχη ένα ανώτατο ποσοστό πληθυσμού που θα προέρχεται από μετανάστες δεν μπορώ να πω ότι με βρίσκει σύμφωνο. Τα σκέφτομαι όλα αυτά, τα σκέφτομαι…

    Reply
  24. ο να υπάρχη ένα ανώτατο ποσοστό πληθυσμού που θα προέρχεται από μετανάστες δεν μπορώ να πω ότι με βρίσκει σύμφωνο.

    ανωτατο? κατωτατο το εννοουσα! :-)
    Αν και να πω την αληθεια και ενα ανωτατο ποσοστο δεν ειναι παραλογο, μια κοινωνια δεν εχει απεριορστη δυνατοτητα αφομοιωσης νεων πολιτων.

    Γενικα ειμαι μαλλον οπαδος της αμερικανικης μεταναστευτικης πολιτικης. Συγκεκριμενος αριθμος αδειων παραμονης για καθε χωρα του κοσμου και οι κατοικοι απο καθε χωρα διαγωνιζονται μετα για μια απο τις αδειες που αντιστοιχουν στην χωρα τους. Κριτηρια ειναι οι σπουδες, οι ικανοτητες, το εισοδημα κτλ

    βάσει ποιων κριτηρίων θα ήταν θεμιτό να προτιμηθή ένας π.χ. Βούλγαρος μετανάστης από έναν Ινδονήσιο

    οπως και να το κανουμε η πολιτιστικη εγγυτητα μετραει. Οι Αλβανοι που τοσο τους κακολογουμε αφομοιωνονται πληρως στην ελληνικη κοινωνια, σε 20 χρονια ελαχιστα θα διαφερουν απο τους εσωτερικους μεταναστες της δεακετιας του 60 σημερα. Οι Βουλγαροι υποψιαζομαι οτι επισης μπορουν ευκολα να αφομοιωθουν.

    Reply
  25. Δηλαδή η πολιτιστική εγγύτητα είναι καλή όταν μιλάμε για μετανάστευση στην Ελλάδα και είναι κακή όταν μιλάμε για ένταξη Τουρκίας στην ΕΕ; Εκεί γιατί μετράει μόνο το κριτήριο “θέλω να συμμετάσχω και να βοηθήσω”; Τέλος πάντων, ετοιμάζω από καιρού κάτι σχετικό, ευκαιρία να το επισπεύσω.

    Reply
  26. Κι εμένα αυτή η επιλογή μεταναστών δεν μου πολυαρέσει. Και βρίσκω πολύ πιο λογικό να απαιτείται πολυτισμική εγγύτητα για μία συνεργασία μεταξύ κρατών που ούτως ή άλλως συνιστά εγχείρημα εξαιρετικά δύσκολο παρά για τη διαμονή και εργασία ενός ανθρώπου σε μία χώρα στην οποία δε γεννήθηκε. Και η μεταναστευτική πολιτική των ΗΠΑ μου γαργαλάει τις πιο αντιδραστικές μου (με όρους παλαιοκομμουνιστικούς) διαισθήσεις. Ένα ανώτατο όριο με κριτήριο τις αντοχές της χώρας μου φτάνει υπεραρκετό – χωρίς ποσοστώσεις και “δείξε μας τα πτυχία σου να δούμε αν μας κάνεις”. Ελαφρώς off topic αλλά αυτό το θέμα με τα σύνορα και τις μεταναστευτικές πολιτικές με βασανίζει καιρό και δεν μπορώ να πω ότι έχω καταλήξει κάπου. Πάντως, η Ελλάδα θα μπορούσε ίσως να κλείσει τα σύνορα σε νεοφιλελεύθερους διαπρέψαντες στη Δύση που θέλουν να τους ακριβοπληρώσουμε για να μας κάνουν φραγκολεβαντίνους. Αυτό μάλιστα, θα βρεθούν και πολλοί εθελοντές να φυλάνε σκοπιά στον Έβρο.

    Reply
  27. Μια παρατήρηση για το κείμενο και μια σύνδεση με το θέμα της “συνταγής” για τους μετανάστες:
    Σωτήρη πέρασες ξυστά απ’έξω από το θέμα του υγιούς αστικού συστήματος της χώρας – οι πόλεις μας θα αποτελέσουν το λεγόμενο “engine of growth” και χωρίς κατάλληλα μέτρα για την καλή τους λειτουργία κάποια από τα δώρα που θα ζητήσεις από τον Άγιο Βασίλη φέτος δεν θα καταφτάσουν. On second thought, με εντυπωσιάζει που δεν έγραψες περισσότερα για αυτό το θέμα.

    Επίσης η επιτυχία των πόλεών μας εξαρτάται (μακροπρόθεσμα) και από την πολιτισμική ανομοιογένεια. Δεν πιστεύω πως χρειάζεται κάποια ακραία αφομοίωση για να τεθούν σε κίνηση οι μηχανισμοί που οδηγούν στα οφέλη (δείτε την δουλειά του planner/geographer Peter Hall για το θέμα). Το ακριβές μίγμα ντόπιων και ξένων που μπορεί να οδηγήσει στην ευμάρεια των πόλεων είναι δυστυχώς δύσκολο να διαπιστωθεί a priori (είναι ένας από τους παράγοντες δυσκολίας πρόβλεψης του τόπου των οικονομικών και πολιτιστικών θαυμάτων στον κόσμο). Μιλώντας για ποστ που έχουμε αρχίσει να γράφουμε και δεν έχουμε τελειώσει, να άλλο ένα που χρειάζεται επίσπευση…

    Reply
  28. Περί καπνίσματος: Ποιό είναι το πρόβλημα να υπάρχουν κέντρα διασκέδασης, καφετέριες κλπ, μόνο για καπνιστές? Ή τελείως ξεχωριστοί χώροι στο ίδιο κατάστημα? Προφανώς και δεν απαιτώ να μπορούμε να καπνίζουμε εμείς οι καπνιστές σε κλειστό χώρο που βρίσκονται μη-καπνιστές και δεν καταννοώ το επιθετικό ύφος.

    οσο γιαυτο τι να πω. Πραγματικα δεν καταλαβαινεις οτι η πολυγαμια ειναι κατι εντελως διαφορετικο απο την ομοφυλοφιλια?

    Και λοιπόν? Υποστηρίζεις τη θεσμοθέτηση του γάμου ομόφυλων επειδή είναι ανθρώπινο δικαίωμα ή λόγω “ασυμμετρίας”? Για μένα τόσο το να παντρευτεί κάποιος άτομο του ιδίου φύλου όσο και το να παντρευτεί πάνω από ένα άτομα, είναι ανθρώπινο δικαιώμα.

    Reply
  29. Σχόλια δεν σβήνουμε – έχουμε αφήσει σαχλαμάρες και σαχλαμάρες, συμπεριλαμβανομένων και υβριστικών ηλιθιοτήτων. Σε έφαγε το σύστημα. Απολογούμαι και έχω ήδη επανορθώσει.

    A OK… Είχα νευριάσει να σου πω την αλήθεια γιατί νόμισα ότι έπεσα σε κομπλεξικούς. Ελπίζω να μην με ξαναφάει. :)

    Reply
  30. Πάντως, η Ελλάδα θα μπορούσε ίσως να κλείσει τα σύνορα σε νεοφιλελεύθερους διαπρέψαντες στη Δύση που θέλουν να τους ακριβοπληρώσουμε για να μας κάνουν φραγκολεβαντίνους. Αυτό μάλιστα, θα βρεθούν και πολλοί εθελοντές να φυλάνε σκοπιά στον Έβρο.

    Μπα, εγώ θέλω να επιστρέψης!

    Κατά τα άλλα ψηφίζω Φάνπαρκ.

    Reply
  31. S_G

    Οχι τιποτα τρομερο, θελω η Ελλαδα να γινει μια κανονικη, ευημερουσα ευρωπαϊκη χωρα.

    Εγώ θέλω να γίνουμε μια ευημερούσα Σκανδιναβική χώρα και πριν κοιμηθώ, όταν με πιάνει το παράπονο εύχομαι να γίνουμε ευημερούσα χώρα της Νοτιο-Δυτικής Ωκεανίας.

    Το κανονικό δεν είναι οι ευημερούσες Ευρωπαϊκές χώρες. Το κανονικό για εμάς είναι μια χώρα επιπέδου Τουρκίας, Βουλγαρίας, Ουγγαρίας, Λιβάνου. Εμείς δεν είμαστε ούτε κανονικοί, ούτε χειρότεροι του κανονικού. Είμαστε οι καλύτεροι.

    Είναι αφελές να συγκρίνουμε τους εαυτούς μας με κάτι που δεν είμαστε, δηλαδή τη Δ. Ευρώπη. Ως χώρα της ΝΑ Μεσογείου, η Ελλάδα είναι πρωτοπόρος στα πάντα. Σε όλους τους παραπάνω τομείς που ανέφερες στο ευχολόγιο σου.

    Με αυτές τις χώρες μοιραζόμαστε κοινή ιστορία, γεωπολιτική θέση, νοοτροπία. Ξεκινώντας από – όσο το δυνατόν μπορούμε να μιλάμε για κάτι τέτοιο – παρόμοιες αρχές, κοίτα που καταλήξαμε και κοίτα που κατέληξαν. Ακόμα και τώρα προχωρούμε. Δεν είναι ότι οι Δυτικό-Ευρωπαίοι πάνε μπροστά κι εμείς πάμε πίσω. Ξεκίνησαν ήδη 30χιλιόμετρα μπροστά σε μαραθώνιο δρόμο. Και δεν είναι ότι τρέχουν πιο γρήγορα – πάλι εμείς τρέχουμε πιο γρήγορα. Αλλά μια χώρα δεν είναι σημειακή μάζα (ή rigid body που λένε οι μηχανολόγοι), υπάρχουν τεράστιες αδρανειακές δυνάμεις που πρέπει να υπερνικηθούν.

    Αν την σχετική πρωτοπορία της Ελλάδας, την αποδίδουν κάποιοι σε τύχη ή ιστορικές συγκυριες, τότε εκεί αποδίδω κι εγώ την επιτυχία των Ευρωπαϊκών χωρών (που μόνο κανονικές δεν είναι).

    Όσο για τα υπόλοιπα σχόλια με τα χωριά και τις μεγαλουπόλεις, κρύβουν πραγματικά κάποιου είδους σύμπλεγμα. Το χωριό σου το αγαπάς ή το μισείς για αυτό που είναι – ένα χωριό. Δεν μπορείς όμως να το κοροϊδεύεις που δεν έχει τα εστιατόρια της Νέας Υόρκης…

    Reply
  32. Και λοιπόν? Υποστηρίζεις τη θεσμοθέτηση του γάμου ομόφυλων επειδή είναι ανθρώπινο δικαίωμα ή λόγω “ασυμμετρίας”?

    Για δώκε μας μια απάντηξη Σωτήρη.

    Αν την σχετική πρωτοπορία της Ελλάδας, την αποδίδουν κάποιοι σε τύχη ή ιστορικές συγκυριες, τότε εκεί αποδίδω κι εγώ την επιτυχία των Ευρωπαϊκών χωρών (που μόνο κανονικές δεν είναι).

    Το μέτρο σύγκρισης και τα συγκρινόμενα μεγέθη δε θα τα σχολιάσω γιατί, δυστυχώς, οι μεταξύ μας θεωρητικές ή κανονιστικές συζητήσεις δεν μοιάζουν να λειτουργούν εύρυθμα. Αλλά δεν μπορώ παρά να σημειώσω ότι, με την συγκεκριμένη λογική, μία χώρα της φανταστικής Ηπείρου Καφρολάνδης, τα κράτη της οποίας διακατέχονται από καλπάζοντα και κρατικά προστατευμένο ρατσισμό, θα έπρεπε να νιώθει πρωτοπόρος επειδή σφάζει μόνο μαύρους και όχι Εβραίους όπως όλοι οι υπόλοιποι γείτονες και όμοιοί της. Στη δε Δυτική Αφρική, η Ακτή Ελεφαντοστού θα έπρεπε να είναι υπερήφανη γιατί έχει χαμηλότερους δείκτες σε έγκλημα, human trafficking και διαφοθορά από τη Νιγηρία, τη Γκάνα και τη Σιέρα Λεόνε και να αναφωνήσει “γιατί να κοιτάμε τους καλύτερους από εμάς, ας είμαστε ευτυχείς που, για τα δεδομένα της περιοχής είμαστε πρωτοπόροι – τόσα μπορούμε ως κράτος της Δ. Αφρικής τόσα κάνουμε”.

    Το μόνο που θέλω να ρωτήσω είναι το εξής: τι δεν είναι ‘κανονικό’ στη Γερμανία, την Ολλανδία, την Ελβετία, τη Δανία, το Βέλγιο κοκ; Και, κυρίως, τι δεν είναι ‘κανονικό’ σε σχέση με την Ελλάδα; Εν όψει και της προηγούμενης χρήσης της λέξης κανονικός στο σχόλιό σου δεν καταλαβαίνω τι εννοείς. Μετά την απάντησή σου, θα εξωτερικεύσω κι εγώ τον ερασιτέχνη ψυχολόγο που κρύβω μέσα μου και θα πω δυο λογάκια για συμπλέγματα. Όσο για τα περί αφετηρίας, θα θυμίσω μόνο ότι η Γερμανία ξεκίνησε από τα ερείπια δύο χαμένων παγκοσμίων πολέμων και κατά τουλάχιστον 30% αποδεκτό μισαλλόδοξο, ρατσιστικό και εσωστρεφή εθνοσοσιαλισμό – και με τις προοδευτικές και παραγωγικές δυνάμεις του τόπου αχρηστευμένες. Σήμερα, είναι μία από τις πιο ανεκτικές, φιλικές και ευημερούσες κοινωνίες στον κόσμο – με μόνο μία κατακριτέα αλλα κατανοητή, λόγω πρόσφατου παρελθόντος, δυσανεξία απέναντι στους νοσταλγούς του ναζισμού. Εμένα μου φαίνεται ότι, σε κάποιους τομείς, πήγαινε με την ταχύτητα του φωτός. Εμείς, πάλι, όσο πάμε καβαλάμε περισσότερα πεζοδρόμια, αντιπαθούμε περισσότερο τους ξένους, κάνουμε περισσότερες καταλήψεις κοκ. Το γεγονός ότι έχουμε περισσότερα SUV και ελληνικές εταιρίες εξαγοράζουν βουλγαρικές συνιστά ένα είδος προόδου που πολλοί από εμάς θεωρούν δευτερεύον, αν όχι και αδιάφορο. Και σε κάθε περίπτωση, ο Σωτήρης μιλάει προφανέστατα για κοινωνική πρόοδο και ένα καλύτερο, ορθολογικό κράτος. Το ζητούμενο είναι το “ιδανικό” όπως το βλέπουμε στην πράξη σε άλλες χώρες και το αίτημα ήταν σαφές: να γίνουμε μία κανονική Ευρωπαϊκή χώρα. Μπορεί να το ασπάζεται κανείς ή να το απορρίπτει αλλά παραμένει ένα αίτημα θεμιτό και απολύτως coherent που λένε και στο χωριό μου.

    Α, και όσο γι’ αυτό:

    Πάντως, η Ελλάδα θα μπορούσε ίσως να κλείσει τα σύνορα σε νεοφιλελεύθερους διαπρέψαντες στη Δύση που θέλουν να τους ακριβοπληρώσουμε για να μας κάνουν φραγκολεβαντίνους. Αυτό μάλιστα, θα βρεθούν και πολλοί εθελοντές να φυλάνε σκοπιά στον Έβρο.

    Μπα, εγώ θέλω να επιστρέψης!

    Για πολλά έχω κατηγορηθεί -μέχρι και νεοφιλελεύθερο με έχουν ξαναπεί- αλλά διαπρέψαντα και μάλιστα με βλέψεις αλλαγής του κόσμου πρώτη φορά με αποκαλούν. Αηδία και κατάντια…

    Reply
  33. χαιρομαι που βλεπω ζωηρη συζητηση αν και εχουν μπλεχτει καπως τα θεματα. Φταιω φυσικα και γω που εγραψα κειμενο με εικοσαδιαστατους στοχους. λιγες απαντηξεις:

    ο Κωνσταντινος γενικα με καλυπτει ως το με ποιες χωρες συγκρινω την Ελλαδα και τι απαιτω απο αυτην. Αλλα εχω την εντυπωση οτι κανεις και καποια λαθη Jl. Η Ελλαδα δεν ειναι πρωτοπορος σε ολους τους κλαδους ουτε καν στα Βαλκανια, ετσι?

    Ενδεικτικα θα πω οτι το βουλγαρικο και ρουμανικο κρατος φαινεται να ειναι πιο μηχανοργανωμενα (τουλαχιστον εχουν ταυτοτητες που δεν γραφονται στο χερι!), οι πολιτες εχουν λιγοτερα κολληματα σε καποιους τομεις (αν και πρωην κομμουνιστες εχουν λιγοτερα αριστεριστικα κολληματα, δεν πασχιζουν να φανε ο ενας τα λεφτα του αλλου, επιτρεπουν ουρανοξυστες, εχουν λιγοτερη αυθαιρετη δομηση [νομιζω] κτλ)

    Η Ουγγαρια για την οποια μιλησες φοβαμαι οτι σε 20-30 χρονια θα εχει υψηλοτερο εισοδημα απο μας, και ηδη σημερα νομιζω ειναι σε καλυτερη θεση οσον αφορα την παιδεια και τους τροπους, την ευνομια (καλα το πα?) και νομιμοφροσυνη κτλ

    Οσο για το οτι η Δυτικη Ευρωπη απο τυχη εγινε ο,τι εγινε, ε δεν συμφωνω. Ο Κωνσταντινος μιλησε περι Γερμανιας και Β ΠΠ, αλλα παρομοια μπορεις να μιλησεις για την Φινλανδια (πριν 150 χρονια κρατιδιο ξυλοκοπων χωμενο διπλα στην επιθετικοτατη Ρωσια), Ιρλανδια (φτωχοτατη πρωην αγγλικη αποικια), Βελγιο (ανυπαρκτο κρατος πριν 200 χρονια), Ολλανδια (πρωην ισπανικη πολυ κακομεταχειρισμενη αποικια) και αλλες χωρες.
    Εν πασει περιπτωσει, οπως ειπα, 200 χρονια μετα το 1821 δεν νομιζω οτι πρεπει να ψαχνουμε για δικαιολογιες. Καιρος να γινουμε μια κανονικη ευρωπαϊκη χωρα. Τα μεσα τα εχουμε (υπεραφθονα), το θεμα ειναι να αλλαξει η ενιοτε κακομοιριστικη ενιοτε τρομερα αλαζονικη και εθνικιστικη νοοτροπια μας.

    Το χωριό σου το αγαπάς ή το μισείς για αυτό που είναι – ένα χωριό. Δεν μπορείς όμως να το κοροϊδεύεις που δεν έχει τα εστιατόρια της Νέας Υόρκης…

    κιομως υπαρχουν μερικοι που θελουν το χωριο να γινει πολη, αν οχι ΝΥ. Επανερχομαι εδω το θεμα της μεταναστευσης: η Ελλαδα εχει την σπανια ευκαιρια, ξεκαθαρα λογω τυχης, να εισαγει μαζικα ανθρωπινο δυναμικο, ταλεντα, ιδεες, απο αλλες χωρες με καλη εκπαιδευση και κοντινη κουλτουρα αλλα πολυ χαμηλα εισοδηματα. Αυτα τα ατομα θα κανουν την χωρα πολυ δυνατοτερη, πλουσιοτερη (σε κουλτουρα αλλα και χρημα), πιο ενδιαφερουσα.

    Το παραθυρο της ευκαιριας δεν θα ειναι για παντα ανοιχτο, οι Βαλκανιοι δεν θα ειναι για παντα φτωχοι. Οσο δεν το συνειδητοποιουμε αυτο, χανουμε πολυτιμο χρονο.

    η πολιτιστική εγγύτητα είναι καλή όταν μιλάμε για μετανάστευση στην Ελλάδα και είναι κακή όταν μιλάμε για ένταξη Τουρκίας στην ΕΕ;

    θαναση ποτε δεν ειπα οτι δεν ειναι κριτηριο, εκει που διαφωνουμε ειναι οτι για μενα η Τουρκια ειναι σχετικα κοντα πολιτισμικα. Ας το πουμε ετσι, αν η Τουρκια ειχε πληθυσμο 4 εκατομμυρια, σοβαρα θα διαφωνουσε κανεις να μπει στην ΕΕ? Η Αλβανια δηλαδη που ειναι θεοφτωχη, πηγμενη στην διαφθορα, χωρις ιδιαιτερο σεβασμο στα ανθρωπινα δικαιωματα και εν μερει μουσουλμανικη γιατι ειναι πιο “ευρωπαικη”? να γραψεις το κειμενο σου να τα πουμε.

    μαικωλ
    οντως, δυναμικες πολεις με καλο σχεδιασμο και ευρυθμη λειτουργια ειναι απαραιτητες για το ονειρο μου. Μιλησα ηδη για τις πολεοδομιες, αλλα οντως δεν φτανει, χρειαζεται και καποιος σωστος σχεδιασμος, με πραγματισμο, κοινο νου και προνοια.

    οσο για την πολιτισμικη ομοιογενεια, ναι γραψτο το κειμενο να δουμε τι λες, γιατι εγω ειχα την εντυπωση οτι ειναι ψιλοαπαραιτητη.

    επιστρεφω

    Reply
  34. Κωνσταντίνε

    Στη δε Δυτική Αφρική, η Ακτή Ελεφαντοστού θα έπρεπε να είναι υπερήφανη γιατί έχει χαμηλότερους δείκτες σε έγκλημα, human trafficking και διαφοθορά από τη Νιγηρία, τη Γκάνα και τη Σιέρα Λεόνε και να αναφωνήσει “γιατί να κοιτάμε τους καλύτερους από εμάς, ας είμαστε ευτυχείς που, για τα δεδομένα της περιοχής είμαστε πρωτοπόροι – τόσα μπορούμε ως κράτος της Δ. Αφρικής τόσα κάνουμε”.

    Καταρχάς, όπως φαντάζεσαι ήδη, συμφωνώ απόλυτα με την παραπάνω φράση, εκτός βέβαια από το δεύτερο κομμάτι.

    Οι ευχές του Σωτήρη είναι εξαιρετικές και μακάρι να γίνουν πράξη σύντομα. Με το κανονικό, εννοώ ότι ο δυτικός κόσμος δεν αποτελείται από συνηθισμένες χώρες, αποτελείται από εξαιρετικές χώρες, από ασυνήθιστες, από φαινόμενα. Το παγκοσμίως κανονικό/συνηθισμένο είναι χώρες τύπου Πακιστάν, Περού, Ταϋλάνδης και Μαρόκο. Στην Αφρική το συνηθισμένο είναι η Γκάνα, η Νιγηρία, το Καμερούν. Το ασυνήθιστο είναι η Ακτή Ελεφαντοστού, ή όποια άλλη χώρα έχει υψηλότερους δείκτες.

    Δεν με ενοχλούν οι προτάσεις, αλλά ο τρόπος και η λογική με την οποία διατυπώνονται. Σαν να κατηγορείς κάποιον που δεν έχει Ferrari, και τη βγάζει με το Audi. Μακάρι να αποκτήσει και είναι θεμιτό να προσπαθήσει. Αλλά είναι άσχημο να τον απαξιώνεις και δεν βοηθάει σε τίποτα. Οι Έλληνες έχουν καταφέρει πολλά τα τελευταία χρόνια και θα καταφέρουν περισσότερα τα επόμενα. Όσα στηλιτεύτε ως απαράδεκτες “μη κανονικές” νοοτροπίες, είναι κανονικές. Έτσι είναι φτιαγμένος να λειτουργεί ο άνθρωπος. Να καβαλάει τα πεζοδρόμια, να μη σέβεται τους νόμους κτλ. Το μη κανονικό, το εξαιρετικό είναι να σέβεται.

    Το παράδειγμα με τη Γερμανία, το δέχομαι μόνο για τη συζήτηση και θα το αρνηθώ σε όποια άλλη περίπτωση. Έστω λοιπόν, πρέπει να είμαστε η καλύτερη χώρα όλου του κόσμου, στα πάντα? Ωραία η Γερμανία τα κατάφερε καλύτερα από εμάς, και η Ιρλανδία τα κατάφερε καλύτερα προσθέτω. Ωραία, ποιά χώρα τα κατάφερε καλύτερα στα Βαλκάνια? Ποιά χώρα τα κατάφερε καλύτερα στη ΝΑ Μεσόγειο? Τι συγκριτική βελτίωση έχουν οι χώρες της Δ.Ευρώπης σε σχέση με τη συγκριτική Βελτίωση της Ελλάδας τα τελευταία 30 χρόνια? Πόσες φορές μας ξεπερνούσαν στο κατά κεφαλήν ΑΕΠ και πόσες μας ξεπερνούν τώρα? Αντίστοιχα συνέκρινε και όποιο άλλο δείκτη επιθυμείς. Ποιός βελτιώθηκε περισσότερο και ποιό γρήγορα?

    S_G, με κάλυψε η παραπάνω απάντηση σου (εντάξει όταν λέω ότι είμαστε καλύτεροι σε όλους τους δείκτες, είναι υπερβολή, σίγουρα κάποιες Βαλκανικές χώρες σε κάποια επιμέρους σημεία μπορεί να είναι παρόμοιες ή και λίγο καλύτερες). Αν είναι δυνατόν να αποδίδουμε τη συμερινή κατάσταση ακόμα στο 1821. Αλλά αν δεις από που ξεκίνησαν οι χώρες της περιοχής μας, το 1821, το 1918 και το 1945 και που κατέληξαν, τα έχουμε καταφέρει καλύτερα.

    Μου δημιούργησε ερωτηματικά η εξής πρόταση:

    Το παραθυρο της ευκαιριας δεν θα ειναι για παντα ανοιχτο, οι Βαλκανιοι δεν θα ειναι για παντα φτωχοι. Οσο δεν το συνειδητοποιουμε αυτο, χανουμε πολυτιμο χρονο.

    Εγώ θεωρώ, ότι όταν οι υπόλοιπες χώρες της ΝΑ Μεσογείου, γίνουν κι αυτές πλούσιες οι ευκαιρίες θα πολλαπλασιαστούν, για όλους, και για αυτούς και για εμάς. Μακάρι η Τουρκία να γίνει πλούσια σαν τη Γερμανία, η Ρουμανία και η Βουλγαρία σαν την Ιταλία και οι πρώην Γιουγκοσλαβικές χώρες να έχουν μια οικονομία σαν τη Γαλλία. Θα γίνουμε κι εμείς η Ελβετία τους και θα ησυχάσουμε!

    Υ.Γ. Μια τελευταία πρόταση για όποιον ενδιαφέρεται. Καλό είναι να συγκρίνουμε και που βρισκόταν ή χώρα μας 20-30 χρόνια πριν όχι μόνο τη σημερινή σχέση της με τις άλλες χώρες. Δείτε μια Ελληνική ταινία 25 χρόνια πριν (μάλλον θα πέσετε σε κανένα Στάθη Ψάλτη, Κώστα Τσάκωνα…) και μια Ευρωπαϊκή ταινία 25 χρόνια πριν. Ποιά χώρα έχει αλλάξει πιο πολύ?

    Reply
  35. Σαν να κατηγορείς κάποιον που δεν έχει Ferrari, και τη βγάζει με το Audi.

    αληθως. αλλα εχω υψηλα προτυπα, δεν αρκουμαι στην μετριοτητα. Ειδικα με απαγοητευει πολυ, οπως ξαναειπα, η πολυ αργη κοινωνικη προοδος στην Ελλαδα. Εχουμε την τυχη να μας λουζει η ΕΕ με χρημα, να ανηκουμε σε κοινη αγορα με μερικες απο τις πλουσιοτερες χωρες του κοσμου, να εχουμε φυσικα τοποια που αγαπανε πολλοι τουριστες (οσο και αν τα χαλαμε), να εχουμε μερικους συμπολιτες που διαπρεπουν στην ναυτιλια.
    ειμαστε πια μια πλουσια χωρα.

    αλλα τι κανουμε για να το αξιζουμε αυτο, ποσο μαλλον να το βελτιωσουμε?

    Ωραία, ποιά χώρα τα κατάφερε καλύτερα στα Βαλκάνια? Ποιά χώρα τα κατάφερε καλύτερα στη ΝΑ Μεσόγειο?

    Η Κυπρος. Αλλα τωρα, σοβαρα θες να συγκρινεσαι με χωρες που ηταν κομμουνιστικες μεχρι πριν κατι χρονια ή με χωρες με εξαιρετικα οπισθοδρομικες κουλτουρες που παρα τον φυσικο πλουτο τους ειναι παμφτωχες και τρομερα σκοταδιστικες?

    Τι συγκριτική βελτίωση έχουν οι χώρες της Δ.Ευρώπης σε σχέση με τη συγκριτική Βελτίωση της Ελλάδας τα τελευταία 30 χρόνια?

    οταν ξεκινας απο το μηδεν ειναι πολυ ευκολο να πας στο ενα. Το οτι θα φτασουμε ομως την Γερμανια (ή θα την ξεπερασουμε) μονο σιγουρο δεν ειναι.

    Εγώ θεωρώ, ότι όταν οι υπόλοιπες χώρες της ΝΑ Μεσογείου, γίνουν κι αυτές πλούσιες οι ευκαιρίες θα πολλαπλασιαστούν, για όλους, και για αυτούς και για εμάς.

    βεβαιως. μιλουσα για την μεταναστευση και μονο, οτι εχουμε την μοναδικη ευκαιρια να κλεψουμε ταλεντα απο αλλες χωρες, πριν τα ταλεντα σταματησουν να θελουν να ερθουν στο Ελλαντα.

    Θα γίνουμε κι εμείς η Ελβετία τους και θα ησυχάσουμε!

    μαρεσει η σιγουρια σου. Ποιος λεει οτι δεν θα γινουμε η Αλαμπαμα τους?

    Δείτε μια Ελληνική ταινία 25 χρόνια πριν (μάλλον θα πέσετε σε κανένα Στάθη Ψάλτη, Κώστα Τσάκωνα…) και μια Ευρωπαϊκή ταινία 25 χρόνια πριν

    βρες μου ταινια ψαλτη σε οποιαδηποτε χρονια σε καποια αλλη χωρα. βρες μου ελληνικου τυπου καροδρομους χωρις διαγραμμισεις στην μεταπολεμικη Γερμανια. Οπως ειπα, δυστυχως δεν βλεπω να ακολουθουμε απλα καποια συνηθισμενα βηματα στην σκαλα της προοδου. Εχουμε καποια ασυνηθιστα ελατωμματα (και ασυνηθιστα χαρισματα ισως)…

    Reply
  36. Η δική μου οπτική είναι αισιόδοξη για το μέλλον της χώρας. Ποτέ άλλοτε η χώρα αυτή δεν βρέθηκε σε καλύτερο σημείο από σήμερα. Ποτέ δεν υπήρχαν τόσο άνθρωποι με υψηλό επίπεδο μόρφωσης, ποτέ άλλοτε δεν υπήρχαν τόσες επιχειρήσεις, ποτέ τόσο ρευστό.

    Ποτέ άλλοτε δεν είχαμε τόσους τουρίστες, τόσα ναυτιλιακά κέρδη, τέτοια ηλεκτρική παραγωγή, τόσο μεγάλη κατανάλωση. Ποτέ δεν είχαμε τόσες επιχειρήσεις τεχνολογίας, τόσες επιχειρήσεις με εμβέλεια στο εξωτερικό. Ποτέ άλλοτε δεν είχαμε τόσες υποδομές, τόσα νέα στάδια, τόσα νέα νοσοκομεία.

    Από ότι κατάλαβα σας απασχολούν δύο πράγματα, το ένα είναι η σύγκριση με τις Δ.Ευρωπαϊκές χώρες και το άλλο είναι ο ρυθμός.

    Καταρχάς αν δεν μπορούμε να συγκριθούμε με τις πρώην κομμουνιστικές χώρες, τότε προφανώς δεν μπορούν και οι αποικιοκρατικές υπερδυνάμεις της Ευρώπης να συγκρίνονται με την Ελλάδα.

    Όσο για το ρυθμό ανάπτυξης. Μειώσε τα αμυντικά έξοδα της Ελλάδος στο μισό (πάλι θα είναι από τα υψηλότερα στην Ευρώπη), βρες περίπου σε πόση αύξηση του ΑΕΠ αντιστοιχούν ετησιως (το κατώτερο που μπορείς να φανταστείς για να είμαστε μέσα) και κάνε τις πράξεις για μια 30ετία, να δούμε πόσο πιο πλούσιοι θα είμασταν σήμερα.

    Reply
  37. Αγαπητέ SG,

    Έχω πολλές αντιρρήσεις με την βαθύτερη φιλοσοφία-ψυχολογία που διαπνέει το post που έγραψες–νομίζω λοιπόν ότι πρέπει να τις θέσω υπόψη σου. Σε γενικές γραμμές έχω διαβάσει αρκετά κείμενα που περιγράφουν την αναμφίβολη κακομοιριά της νεοελληνικής πραγματικότητας και συνοδεύονται από όνειρα αλλαγής. Όλα τα σχετικά κείμενα μου φαίνονται πια -από την άποψη του περιεχομένου τους- σχολικές εκθέσεις ιδεών διαποτισμένες από νεανικό ενθουσιασμό. Συνήθως λοιπόν, εγκαταλείπω σύντομα το σημασιολογικό επίπεδο προσέγγισής τους και μεταβαίνω στο πραγματολογικό (το τελευταίο έχει να κάνει με το ποιός γράφει ένα κείμενο, τί θέλει να πει και γιατί το γράφει). Σε αυτό το τελευταίο επίπεδο, επίτρεψέ μου κάποιες ερωτήσεις ή παρατηρήσεις:

    Αναρωτιέμαι SG, γιατί σε όσα γράφεις υιοθετείς άλλοτε μια α-χρονική ως προς εσένα λογική και άλλοτε μια καθολική-με-επίκεντρο-εσένα λογική. Αρκετά από όσα ονειρεύεσαι για την Ελλάδα του 2021 (λ.χ. καλά πανεπιστήμια) δεν σε αφορούν προσωπικά (γιατί ήδη σπουδάζεις και εργάζεσαι έξω). Άλλα πάλι (π.χ. ως προς το κάπνισμα) δεν νομίζω ότι ενδιαφέρουν τους συμπατριώτες σου! Πώς ακριβώς ονειρεύεσαι λοιπόν τα πράγματα; Γράφεις sub specie aeternitatis, σκέφτεσαι άραγε τα μελλοντικά παιδιά σου; Αλήθεια αν είχες παιδί το 2038 δεν θα το έστελνες άραγε να σπουδάσει στο εξωτερικό αλλά θα το κρατούσες στην Ελλάδα; Αν πάλι θέλεις να εργαστείς γιατί προτιμάς να κάτσεις στο ταπεινό ελλάντα;) Θεωρώ ότι η φυγή των Ελλήνων στο εξωτερικό (λ.χ.για σπουδές) δεν οφείλεται μόνο στο επίπεδο των ελληνικών πανεπιστημίων αλλά έχει σχέση και με πολλά άλλα πράγματα. Και καλά πανεπιστήμια να είχαμε στην Ελλάδα, να είσαι βέβαιος ότι αρκετοί θα έφευγαν στο εξωτερικό.

    Αναρωτιέμαι επίσης γιατί διαπνέεσαι γενικώς από μια λογική ενδεχόμενης επιστροφής στο Ελλάντα; Πολλοί από όσους μείναμε και μένουμε εδώ θα θέλαμε βαθιά μέσα μας να είχαμε φύγει αλλά δεν μας βγήκε ή δεν το τολμήσαμε και έτσι δηλώνουμε πλέον «παραμένοντες» και μας τρώει –κακώς!- το «τί θα είχε γίνει αν;». Όσοι πάλι φύγατε (λ.χ. για σπουδές) είδατε και μάθατε πράγματα και έχετε σίγουρα πιθανότητες και δυνατότητες για κάτι καλό τουλάχιστον ως προς την ποιότητα ζωής. Εκείνο που δεν καταλαβαίνω από έναν πολίτη του κόσμου όπως εσύ είναι η λογική «Αλλάξτε την Ελλάδα να έρθουμε!» Αυτή η λογική, μολονότι η Ελλάδα πρέπει όντως να αλλάξει, αποκαλύπτει προσωπικό σου πρόβλημα: Ίσως να έχουν αλλάξει οι επιθυμίες σου (παραμονής στο εξωτερικό) και εκφράζεις με ωραίο τρόπο (ως όνειρο αλλαγής της Ελλάδας) μια αλλαγή που γνωρίζεις ότι είτε είναι ανέφικτη, είτε όταν συμβεί χρονικώς δεν θα σε αφορά. Προτείνω εδώ αλλαγή τρόπου σκέψης (και πλεύσης) και όχι μετατοπισμό του προβλήματος.

    Με άλλα λόγια, γενικότερα: Δεν βρίσκω ιδιαίτερο νόημα σήμερα, στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, να συζητάμε για το Ελλάντα και την τραγική ποιότητα ζωής που προσφέρει στους κατοίκους του: Όσοι θέλουν και μπορούν φεύγουν, όσοι δεν θέλουν ή δεν μπορούν παραμένουν. Ο πολίτης του κόσμου ζει παντού (και υπόκειται στα χρονικά όρια βίου κάθε θνητού!), οι αγοραφοβικοί πάλι, κλεινονται στο καβούκι τους και ζουν το προσωπικό τους λούκι. Ούτε συγκρίσεις χρειάζεται να κάνουμε (καταντάμε Ελληνάρες ή φραγκολεβαντίνοι αντίστοιχα) ούτε να κλαιγόμαστε που μείναμε ή που δεν μπορούμε να έρθουμε πίσω ούτε τίποτε. Πατρίδα δεν είναι η Ελλάδα αλλά ο εντός μας κόσμος. Αυτόν όμως τον διαμορφώνουμε οι ίδιοι και δεν χρειάζεται ούτε δρόμους, ούτε πανεπιστήμια ούτε κυβερνήσεις που θα υποσχεθούν την αλλαγή του.

    Υγ. Η Ελλάδα μπορεί να αλλάξει αγαπητέ Σωτήρη, αλλά εμάς τότε θα μας δροσίζει το αεράκι ενός κυπαρισσιού. Προς τί λοιπόν η αγχώδης σου ονειροπόληση;

    Υγ2. Σέβομαι απολύτως τον νόστο σου και την υπόγεια έκφρασή του μέσω του post. Το τελευταίο, το αντιλαμβάνομαι στο σύνολό του, ως πλατειάζουσα, περιφραστική διατύπωση της επιφωνηματικής προτάσεως «Μου λείπει η Ελλάδα!». Μπορεί φυσικά να κάνω και λάθος.

    Reply
  38. ΚΤ

    Όλα τα σχετικά κείμενα μου φαίνονται πια -από την άποψη του περιεχομένου τους- σχολικές εκθέσεις ιδεών διαποτισμένες από νεανικό ενθουσιασμό.

    καλα αυτο το ειπα κιολας, οτι μου λειπει το σχολειο με τις εθνικες του εορτες και τα ηρωϊκα τραγουδια :-)

    Γενικα νομιζω υποτιμας κανα δυο πραγματα: ποσο επηρεαζει η καταγωγη σου την εικονα σε αλλους ανθρωπους, ποσο ψυχαναγκαστικος ειμαι και ποσο συμπαθητικη χωρα θα μπορουσε να ειναι η ελλαδα (αν και σε αυτο δεν χρειαζεται να συμφωνησεις).

    Το πρωτο ειναι απλο: καθε φορα που λες οτι εισαι Ελληνας απο Αθηνα, εκτος αν μιλας με πολιτικα ορθο Αμερικανο, θα ακουσεις καποια ατακα, συχνα αρνητικη: απο το “η Αθηνα ειναι πολυ βρωμικη πολη ε?” (τακουσα στην Ισπανια) μεχρι “Ναι, η Ελλαδα δεν ειναι ακριβως πρωτος κοσμος” (τακουσα απο ατομο που ηταν και Ελληνιδα κατα 1/4). Αν νομιζεις οτι αυτα δεν σε επηρεαζουν κανεις λαθος, πρωταπολα προκαλουν συνεχη φθορα και βεβαια τα στερεοτυπα δυστυχως ειναι στα μυαλα ολων (δυο ατομα καθυστερουν σε μια συναντηση, ενας Γερμανος και ενας Ελληνας. Ποιος ειναι πιο πιθανο να φταιει που καθυστερησε?)

    Το δευτερο ειναι επισης απλο, δεν αντεχω να βλεπω να γινονται χοντρα λαθη, αναποτελεσματικοτητες ή κινησεις που οδηγουν σε ζημιες (αν δω ενα ποτηρι στην ακρη ενος τραπεζιου, ετοιμο να πεσει, με λουζει κρυος ιδρωτας, δεν κανω πλακα). Δεν αντεχω να βλεπω αναξιοποιητες ευκαιριες, και αυτο συμπεριλαμβανει απο ταλαντουχα ατομα που ξυνονται ολη μερα μεχρι χωρες με χαρισματα που ικανοποιουνται με την μετριοτητα.

    Οσο για το τριτο: αν η Ελλαδα ηταν οπως περιγραφω το 2021 θα ηταν πραγματικα απο τα καλυτερα μερη στον κοσμο για να ζησει κανεις. Η Γερμανια, παρα τις φιλοτιμες προσπαθειες των Γερμανων, ποτε δεν θα ειναι ιδιαιτερα ευχαριστη χωρα για να ζεις, ειναι απλα θεμα καιρου και μορφολογιας.

    Η Ελλαδα ειναι ευλογημενη με ενα καταπληκτικο κλιμα (ακομα ψαχνω το μερος που να εχει παρομοιο καιρο και καταληγω μαλλον προς Ν. Καλιφορνια και μεσογειακη Ισπανια) και μια εξαιρετικα ενδιαφερουσα μορφολογια (βουνο, θαλασσα, νησια, δαση που Καλιφορνια και Ισπανια δεν εχουν στον ιδιο βαθμο).

    Για να παραφρασω τον Καζαντζακη, καθε μερα που η Ελλαδα αντι να προσελκυει ανθρωπους απο ολον τον πολιτισμενο κοσμο διωχνει αυτους που εχει, ειναι κριμα στον λαιμο μας και προσβολη στις χωρες που δεν εχουν τετοια χαρισματα.

    Αρκετά από όσα ονειρεύεσαι για την Ελλάδα του 2021 (λ.χ. καλά πανεπιστήμια) δεν σε αφορούν προσωπικά

    μα δεν μιλαω για το δικο μου συμφερον μονο! και ποτε να μην γυρισω στην Ελλαδα, ευχομαι να αλλαξει!

    Άλλα πάλι (π.χ. ως προς το κάπνισμα) δεν νομίζω ότι ενδιαφέρουν τους συμπατριώτες σου!

    ισως ειναι ετσι, ισως απλα αυτοι που σημερα καταπιεζονται δεν βλεπουν οτι το φυσικο ειναι να απαιτουν τα δικαιωματα τους, οχι να το βουλωνουν.

    Η Ελλάδα μπορεί να αλλάξει αγαπητέ Σωτήρη, αλλά εμάς τότε θα μας δροσίζει το αεράκι ενός κυπαρισσιού. Προς τί λοιπόν η αγχώδης σου ονειροπόληση;

    αν θες να ψαξεις το προσωπικο μου συμφερον, ξερεις οτι εχω συγγενεις και φιλους στην Ελλαδα, ηδη εχω και τρια ανιψακια.

    Αλήθεια αν είχες παιδί το 2038 δεν θα το έστελνες άραγε να σπουδάσει στο εξωτερικό αλλά θα το κρατούσες στην Ελλάδα;

    ευχομαι με ολη μου την καρδια να ειχε ελευθερη επιλογη μεταξυ ισοτιμων προτασεων, οχι σαπιλα στην Ελλαδα εναντι σοβαρου ΑΕΙ στην λοιπη Ευρωπη.
    Ειναι καλο καποιος να αφηνει την χωρα του για να δει αλλες (και θα τοχα κανει για μερικα χρονια ακομα και ΜΙΤ ναχαμε στην Αθηνα), αλλα οχι με το ζορι ουτε για παντα.

    Αν πάλι θέλεις να εργαστείς γιατί προτιμάς να κάτσεις στο ταπεινό ελλάντα;

    α αλλη μια σημειωση εδω: ισως υποτιμας το πως οσα χρονια και να λειπεις, η χωρα σου εχει καποια προτερηματα ως μερος για να ζεις.

    JL
    συμφωνω με οσα λες, αλλα μπορεις να πεις το ιδιο και για θεματα νοοτροπιας και κουλτουρας? Εχω την εντυπωση οτι ακομα και στο προσφατο παρελθον (πες 1960) η χωρα ηταν λιγοτερο ανεκτικη στην διαφθορα, επιβραβευε περισσοτερο τον ατομικο κοπο, ισως ηταν και οι ανθρωποι λιγοτερο νεοπλουτοι (αν και δεν ειμαι σιγουρος).

    αν δεν μπορούμε να συγκριθούμε με τις πρώην κομμουνιστικές χώρες, τότε προφανώς δεν μπορούν και οι αποικιοκρατικές υπερδυνάμεις της Ευρώπης να συγκρίνονται με την Ελλάδα.

    Φινλανδια, Ιρλανδια, Νορβηγια, Ελβετια…

    Reply
  39. @JL: ενδιαφέρουσα η προοπτική σου για το θέμα – μιλάς βέβαια παράλληλα για το πόσο καλός είναι ο ρυθμός μας αλλά αρνείσαι μερικώς την σύγκριση με το πρότυπο που από ότι φαίνεται προσπαθούμε να φτάσουμε! Είναι κάπως ασύμβατα αυτά τα δύο; Εγώ δεν είμαι και τόσο αισιόδοξος για το μέλλον πάντως και η ιεράρχηση των θεμάτων που παραθέτει ο SG δείχνει καθαρά το γιατί – οι μεταβολές στην νοοτροπία είναι οι πιο δύσκολες και πιστεύω θα μας οδηγήσουν σε πλατό.

    @κτ: καλή η ψυχανάλυση περί του νόστου και των συμφέροντων του SG αλλά κρίνω πως δεν φτάνει στην ουσία του εναύσματός του για τα ποστ που γράφει για την Ελλάδα. Νομίζω η ουσία βρίσκεται στην εφαρμογή και το popularization της επιστήμης του στην πατρίδα του: http://anamorfosis.net/?page_id=2.
    Αν και πολίτης του κόσμου έχει μάνα, πατέρα, αδέλφια, φίλους κοκ στην χώρα του και ενδιαφέρεται να μην βλέπει ακραίες καταστάσεις να τους ταλαιπωρούν άδικα. Δεν έχει ρίξει μαύρη πέτρα πίσω του και όσο βλέπει πως οι υπόλοιποι στην χώρα δεν κουνιούνται γρήγορα, θα κάνει ότι πιστεύει πως βοηθάει κάπως στο να αλλάξει η γενική κουλτούρα. Επίσης, μέσα από την μόρφωσή του κατανοεί πόσο δύσκολα ή εύκολα κάποια πράγματα μεταβάλλονται και ίσως το ευχολόγιο να είναι λιγότερο χρήσιμο από τα υπόλοιπα ποστ που γράφει για τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να αλλάξουν κάποια πράγματα.

    Το θέμα τελικά είναι ποια από τα στοιχεία που περιγράφει μπορεί να κρίνει κανείς πως δεν είναι απαραίτητα για μια εύρυθμη σύγχρονη πολιτεία. Το μοντέλο του SG σίγουρα δεν είναι το μοναδικό που μπορεί να σκεφτεί κανείς αλλά νομίζω θέμα προς συζήτηση είναι τι εναλλακτικό έχουν να προτείνουν όσοι δεν συμφωνούν μαζί του.

    Reply
  40. Φινλανδια, Ιρλανδια, Νορβηγια, Ελβετια…

    H Νορβηγία έχει από τα μεγαλύτερα αποθέματα υδρογονανθράκων (πετρέλαιο – φυσικό αέριο) στον κόσμο και εγγύτητα στην Ευρώπη (μικρό κόστος μεταφοράς). Επιπλέον μικρό πληθυσμό . Επιπλέον κολοσσιαίες ποσότητες φθηνής ενέργειας (99% της παραγωγής από υδροηλεκτρικά) – άρα εξάγει σχεδόν τα πάντα.

    Ελβετία, να μην τα συζητήσουμε καλύτερα. Εγώ θεωρώ ότι όποια χώρα βρίσκεται ανάμεσα στις Ιταλία/Γαλλία/Γερμανία και δεν πνίγεται στο χρήμα έχει χοντρό πρόβλημα. Για αυτό θέλω και οι Βαλκάνιοι, Τούρκοι, Άραβες να αναπτυχθούν.

    Ιρλανδία και ναι και όχι (την έχω δώσει ήδη στον Κωνσταντίνο βέβαια) και ας περιμένουμε να δούμε και τι επιπτώσεις έχει η κρίση στην οικονομία τους (τεράστια υπερτίμηση της αξίας γης και ακινήτων). Σίγουρα τα έχουν πάει πολύ καλύτερα από εμάς και αυτή τη στιγμή καλύτερα από όλους τους Ευρωπαίους. (Πλεονεκτήματα: Αγγλική Γλώσσα, ελάχιστες αμυντικές δαπάνες, χαμηλό κόστος ανάπτυξης υποδομών και πόλεων- απέραντες πεδιάδες).

    Την Φινλανδία στη δίνω ασυζητητί. Είναι το alter ego μας που τα έχει καταφέρει πολύ καλύτερα από εμάς.
    -Τεράστιος κίνδυνος στα ανατολικά (Ρωσία) και μεγάλες αμυντικές δαπάνες.
    -Διαρκείς πόλεμοι και καταστροφές (στον Β’ΠΠ πολέμησαν και με τους Σοβιετικούς και με τους Γερμανούς …).
    -Γλωσσική ιδιαιτερότητα
    -Γεωγραφική τοποθεσία στα άκρα της Δ.Ευρώπης.
    -Αδελφή/ανάδελφη χώρα στη Σκανδιναβία (όπως εμείς στα Βαλκάνια).
    -Λιγοστοί σχετικά φυσικοί πόροι
    -Κατακερματισμένος γεωγραφικός χώρος (λίμνες/δάση/χιόνια – εμείς βουνά/νησιά).

    maikwl
    Νομίζω είμαστε ήδη σε πλατώ γιατί η γενική νοοτροπία μας δεν έχει αλλάξει δραστικά όσο και η χώρα. Αυτή είναι η μόνη ευχή που την κάνω κι εγώ και τα υπόλοιπα θα γίνουν σχεδόν αυτόματα. Ενώ μάλιστα θα γίνουν με πολύ πιο σωστό τρόπο από ότι τα φαντάζεται ο Σωτήρης (και θα αρέσουν και σε αυτόν).

    Δεν έχω πρόβλημα να συγκριθούμε με όποιονδήποτε. Δεν μπορούμε όμως να είμαστε επιθετικοί προς τη χώρα μας όταν μόλις τώρα ανέβηκε από τη Β’ κατηγορία. Αυτό που χρειαζόμαστε είναι ιδέες, προτάσεις και πρωτοβουλίες. Από μιζέρια και γκρίνια έχουμε ήδη αρκετή. Και ευχολόγια.

    Reply

Leave a Reply to gerasimos Cancel reply